17 December 2011

Berat Jodoh


Berat jodoh ni rupanye banyak melanda ramai orang dalam masyarakat kita sekarang ni. Maknanya umur dah sampai 40an tapi tak kawin-kawin. Samada lelaki atau perempuan tak kiralah. Ini ada kemungkinan disebabkan ada yang mengenakan sihir ke atas mereka ni. 


15 December 2011

Kaedah terkini untuk belajar & menghayati Al-Quran


Daripada Ibnu Umar r.a. berkata, sabda Rasulullah s.a.w, ”Sesungguhnya hati ini berkarat seperti mana berkaratnya besi apabila terkena air, seorang sahabat bertanya, “Bagaimana menghapuskan karat tersebut’? Jawab Nabi s.a.w., "Banyakkan mengingati mati dan membaca al-Quran"


13 December 2011

Fadhilat Surah AL-FATIHAH


Surah Al-Fatihah memang tidak asing bagi kita yang mengaku sebagai umat Islam. Sehari semalam 17 kali kita membacanya. Jadi jangan diabaikan tentang maksudnya, fahami dan hayatinya. Bukan lagu je kena dihayati tapi jika kita menghayati surah ini lagi besar faedahnya.


05 December 2011

Adakah Anda Mengalami Tanda-Tanda Seperti Ini?


Salam sejahtera. PM teringatlah pada satu kisah tentang perbuatan jahat orang terhadap orang yang lain. Iyelah, kerana dengki atau nak mencapai hajat dengan cara yang tak beradab maka 'mereka' ni sanggup melakukan apa saja. Jangan tak percaya yang perkara ni masih boleh berlaku dalam zaman cyber sekarang.


Jangan Tidur Lepas Asar


Salam sejahtera semua. Ini tajuk yang terkadang kala kita lepas pandang. Kita suka plak nak tido lepas Asar atau dalam waktu Asar. Sebabnya waktu Asar ni adalah waktu bertukarnya waktu. Jadi PM nasihatkan janganlah suka tidur pada waktu-waktu sebegini.
Perasan tak kalau kita tidur dalam waktu sebegini yang badan akan tersa bisa-bisa, kemudian bila kita bangun dekat waktu Maghrib kepala kita macam blur jer. Ini memang telah diberitahu oleh Rasullullah s.a.w bahawa orang yang tidur pada waktu Asar akan jadi JUNNUN. Junnun ni maknanya GILA. Bukannya "gila" tapi kadangkala kita tak dapat nak membezakan yang ni Maghrib ke Subuh.....
Lagi satu jika anda suka tidur pada waktu sebegini ada syaitan yang akan duduk diantara dua peha anda. Kalau anda ada tanda lebam hijau pada peha maknanya anda telah 'digigit' oleh syaitan itu. Jadi cara nak hilangkan tanda lebam ini ialah pertama jangan tidur lepas Asar dan kedua baca Al-Fatihah sebanyak 7 kali dan setiap satunya dihembuskan ditelapak tangan beserta dengan selawat. Kemudian sapukan telapak tangan kita tadi pada lebam tersebut. Lakukan sehingga lebam itu hilang.
Pesan orang tua-tua ni memang ada maksud yang tersirat cuma terpulang pada kita untuk mencari apakah yang tersirat disebaliknya. Ok setakat ini dulu perkongsian dari PM, jangan tidur lepas Asar.


22 November 2011

Vitamin Untuk Rambut Sihat.


Terdapat beberapa jenis vitamin yang berbeza dan mineral tertentu yang boleh memainkan peranan penting dalam membantu seseorang mempunyai rambut yang sihat.  Jika seseorang tidak mempunyai vitamin yang mencukupi, maka kekurangannya boleh membawa kepada penipisan rambut atau kebotakan. Hakikatnya adalah bahawa keadaan rambut seseorang mencerminkan keadaan keseluruhan badan mereka. Vitamin tambahan mungkin diperlukan jika rambut mereka menunjukkan kerosakan terlalu dan mungkin berhenti membesar.
Sesetengah vitamin yang paling penting untuk seseorang itu mempunyai rambut yang sihat termasuk B6, Biotin, inositol dan asid folik. Cara terbaik untuk memastikan bahawa seseorang menerima cukup vitamin ilah dengan mengambil vitamin tambahan. Ia tidak hanya yang diperlukan untuk rambut yang sihat walaupun terdapat beberapa mineral yang penting, termasuk magnesium, sulfur, silika, dan zink.
Vitamin yang paling penting ialah untuk dimasukkan ke dalam diet ialah beta-karotena. Ini adalah kerana vitamin boleh menjadi toksik jika diambil dalam kuantiti yang besar tetapi beta-karotena tidak mempunyai masalah apa-apa dan ditukar oleh tubuh menjadi vitamin A yang boleh digunakan untuk menggalakkan rambut yang sihat. Sudah tentu, vitamin A tidak hanya vitamin rambut, ia juga diperlukan untuk beberapa fungsi lain termasuk pertumbuhan normal tulang, kulit, kuku dan sarung pelindung gentian saraf sekitar.
Protein adalah vitamin untuk rambut yang paling penting. Ini adalah kerana rambut itu sendiri pada dasarnya adalah protein. Jumlah protiein yang diambil oleh seseorang itu dalam diet mereka boleh menjejaskan rambut secara langsung. Jika banyak protein yang diambil dalam diet seseorang, maka ini akan membawa kepada pertumbuhan rambut yang lebih baik dan kepala yang akan dipenuhi dengan rambut. Walau bagaimanapun, seseorang yang mempunyai diet yang kekurangan protein ini akan mengalami penipisan rambut dan pertumbuhan rambut yang perlahan.
Sudah tentu, ia tidak hanya vitamin dan mineral yang diperlukan untuk memastikan bahawa seseorang mempunyai rambut yang sihat dan kuat. Terdapat beberapa penyelidikan yang mendapati bahawa terdapat hubungan langsung di antara kesihatan keseluruhan seseorang dan keadaan rambut mereka. Jika seseorang itu mengalami banyak tekanan atau mengalami kekurangan tidur, ini juga akan memberikan kesan kepada rambut mereka dan ia adalah berkemungkinan bahawa diet mereka tidak dapat menyediakan vitamin yang cukup untuk menangani kesan-kesan ini. Vitamin dan mineral boleh menyelesaikan masalah rambut yang lemah dan rosak.


21 November 2011

Menangani Mangsa Buli - Tips Untuk Guru


Buli adalah perkara biasa di sekolah pada hari ini. Ia juga adalah satu masalah yang tidak harus dipandang ringan; membuli boleh meninggalkan kesan yang serius. Kanak-kanak membuli atas banyak sebab dan akan menyebabkan kerosakan yang kekal kepada mangsa buli. Oleh kerana kemungkinan kecederaan fizikal dan emosi, semua kes-kes buli mesti diberi perhatian serius.
Biasanya guru adalah orang dewasa yang pertama menyedari bahawa buli berlaku kerana mereka dapat  berinteraksi dengan kanak-kanak. Membantu mangsa buli boleh menjadi satu perkara yang sensitif, tetapi kedua-duanya (buli dan mangsa buli) perlu ditangani untuk memastikan bahawa mereka berhenti membuli. Jika anda seorang guru atau penjaga, terdapat beberapa tips yang anda boleh gunakan untuk membantu mangsa buli.
Anda harus membiarkan mangsa buli tahu bahawa anda mengambil berat tentang mereka dan mengambil berat tentang apa yang sedang berlaku. Pada masa yang sama, tidak terlalu bersimpati terutama di hadapan orang lain boleh tidak produktif. Jangan cuba untuk membincangkan masalah dengan mangsa buli sehingga anda bersendirian dengan mereka atau tidak di hadapan kanak-kanak lain. Minta mangsa buli memberitahu dengan tepat apa yang sedang berlaku dan meyakinkan mereka bahawa perasaan mereka adalah normal dan ia bukan salah mereka. Biarkan mangsa buli tahu bahawa bercakap tentang masalah mereka kepada anda dan ibu bapa mereka hanya akan membantu keadaan dan perkara yang betul untuk dilakukan. Berikan mangsa buli cara dan maklumat untuk menghadapi dan mengelakkan isu-isu lanjut buli.
Bercakap dengan ibu bapa mangsa buli juga penting. Ibu bapa dan guru-guru yang bekerja bersama-sama adalah cara terbaik untuk menghentikan buli dan membantu mangsa buli. Anda juga perlu bercakap dengan ibu bapa pembuli supaya mereka boleh menangani masalah pada puncanya. Terangkan apa yang berlaku dalam cara yang tidak berkonfrontasi dan menghapuskan sebarang salah faham tentang buli. Ramai ibu bapa berfikiran bahawa membuli adalah normal dan tiada masalah besar, tetapi apabila mereka tahu betapa serius akibatnya, mereka akan lebih prihatin.
Anda harus memberi cara dan maklumat kepada ibu bapa untuk membantu mereka menangani isu-isu buli dengan anak-anak mereka. Guru memainkan peranan penting dalam mencegah dan menyelesaikan masalah buli. Kedua-dua mangsa buli dan pembuli harus diberi kaunseling mengenai cara-cara untuk menangani masalah mereka untuk mencegah buli di masa depan.
Buli adalah satu masalah yang sangat biasa yang terpaksa dihadapi oleh kanak-kanak, dan akhirnya anda akan perlu berurusan dengan penuh kesedaran. Ingat bahawa ia adalah satu perkara yang sensitif bagi kebanyakan kanak-kanak dan mereka mungkin keberatan untuk membincangkan perkara itu. Kerana membuli boleh bertukar menjadi masalah yang serius, ia tidak seharusnya diabaikan. Melakukan yang terbaik untuk meyakinkan mangsa buli dan pembuli sedar bahawa tindakan mereka tidak boleh diterima dan boleh mempunyai akibat yang serius. Penglibatan ibu bapa juga penting dan boleh pergi jauh untuk menyelesaikan masalah tersebut. Menangani kedua-dua mangsa buli dan pembuli pada masanya adalah cara yang terbaik bagi membendung buli di sekolah anda.


20 November 2011

Herba - Alfalfa


Alfalfa, yang adalah herba saka, mempunyai senarai panjang kegunaan pemakanan dan ubat-ubatan dan penyelidikan telah membuktikan bahawa Alfalfa menurunkan paras darah kolesterol dan glukosa. Ramai mengambil makanan tambahan Alfalfa dan telah terbukti selamat kecuali dalam peratusan kecil di mana ia menghasilkan lupus seperti gejala. Dalam benih dan pucuk-Alfalfa, asid amino L-canavanine hadir dan inilah yang difikirkan menyebabkan tindak balas ini. Walau bagaimanapun, ini tidak hadir dalam daun Alfalfa.


Sejak abad keenam orang-orang Cina telah menggunakan Alfalfa untuk melegakan pengekalan cecair dan bengkak. Orang-orang Arab yang pertama untuk mencari Alfalfa dan mereka menamakannya "bapa segala makanan." Daun  Alfalfa amat kaya dengan mineral dan nutrien, termasuk kalium, kalsium, magnesium, dan karotene. Orang-orang Arab mula-mula diberi makan kepada kuda mereka kerana mereka percaya Alfalfa yang membuatkan mereka pantas dan perkasa. Alfalfa lebih dikenali sebagai tanaman haiwan selama lebih seribu tahun, tetapi juga digunakan sebagai perubatan herba.


Alfalfa adalah diuretik yang baik dan juga julap yang baik. Ia juga berfungsi dengan baik untuk jangkitan saluran kencing, dan buah pinggang, pundi kencing dan gangguan prostrate. Penemuan terbaru dan terhebat Alfalfa faedah yang mungkin mengadakan peruntukan untuk merendahkan kolesterol kerana terdapat ejen tertentu dalam Alfalfa yang berpegang kepada kolesterol yang menghalangnya daripada baki dalam aliran darah. Di samping itu, ia juga boleh mempunyai keupayaan untuk menurunkan tahap gula dalam darah.


Apabila bercakap tentang  Alfalfa, ia adalah sesuatu yang ramai orang boleh menikmati dalam masakan mereka. Ia adalah baik untuk dijadikan  salad dan sesetengah orang makan sebagai sayur-sayuran. Ramai orang mendakwa bahawa makan Alfalfa adalah sebahagian dari pemakanan sihat. Selain daripada rumput gandum dan alga, Alfalfa mempunyai nilai yang tinggi dalam pemakanan. Ia adalah tinggi dalam serat, vitamin, mineral, dan mempunyai semua enzim pencernaan yang dikehendaki.


Bagi mereka yang kali pertama memakan Alfalfa anda berkemungkinan tidak akan suka rasanya, ia mungkin berasa seperti ia membakar hujung lidah anda. Walau bagaimanapun, ini adalah rasa pada mula sahaja tetapi jika anda sudah membiasakan lidah anda dengannya anda akan anda akan mendapati bahawa selera anda untuk makanan yang lebih berat akan berkurangan.


Alfalfa juga sangat baik untuk mengurangkan demam dan sangat baik untuk darah. Ia mengandungi fluorida semula jadi dan mencegah kerosakan gigi. Alfalfa juga boleh dijadikan teh kerana apabila Alfalfa direndam di dalam air panas ia merupakan sumber nitrogen. Teh ini tidak hanya dibuat untuk kegunaan manusia kerana orang-orang yang menanam pokok Irises dan Delphiniums memang suka teh Alfalfa kerana ianya dapat mempercepatkan pertumbuhan pokok apabila digunakan sebagai semburan foliar. 



13 November 2011

Mengambil Vitamin Tambahan (Supplement)


Terdapat beberapa vitamin yang penting yang diperlukan oleh tubuh untuk berfungsi dengan baik. Kebanyakkan orang tidak mempunyai diet yang seimbang dan mereka mungkin kekurangan vitamin tertentu yang bermaksud mereka perlu mengambil vitamin tambahan untuk memastikan mereka tidak menghadapi masalah kekurangan vitamin. Pakar kesihatan atau pakar pemakanan adalah orang yang terbaik untuk memberikan nasihat tentang pengambilan vitamin tambahan. Adalah penting untuk mendapatkan nasihat daripada mereka sebelum memulakan apa-apa jua pengambilan vitamin tambahan. Ini adalah kerana terdapat beberapa jenis vitamin yang boleh menjadi toksik jika mengambilnya secara berlebihan. 


Ada terdapat beberapa kategori orang yang mungkin memerlukan lebih banyak jenis vitamin tambahan berbanding yang lain. Vegetarian sering kekurangan vitamin tertentu yang hanya boleh ditemui dalam produk berasaskan haiwan dan vitamin tambahan adalah penyelesaian yang ideal untuk masalah ini. Vegetarian perlu sedar bahawa beberapa proses pembuatan vitamin tambahan melibatkan haiwan dan ia adalah penting bagi mereka untuk membaca label. Sebilangan besar vitamin tambahan yang sintetik boleh mereka ambil tanpa melanggar kepercayaan dan keperluan pemakanan mereka.


Kanak-kanak juga akan memerlukan vitamin tambahan terutama pada peringkat awal pembesaran. Ini adalah kerana ramai kanak-kanak yang tidak makan pelbagai jenis makanan yang mencukupi pada tahun-tahun awal tumbesaran mereka dan vitamin tambahan boleh membantu dalam mengimbangi keklurangan ini. Susu ibu telah lama diketahui sebagai sumber nutrien yang penting tetapi wanita yang tidak memilih atau tidak berupaya menyusukan anak mereka tentu bimbang tentang khasiat yang diperolehi oleh anak mereka. Kebanyakkan susu formula bayi mengandungi vitamin tambahan. Ia adalah penting untuk membincangkannya dengan doktor untuk mengetahui apakah keperluan sebenar bayi anda.


Orang tua atau mereka yang menghidapi penyakit tertentu adalah golongan yang mungkin perlukan vitamin tambahan. Badan mungkin amat perlukan vitamin tambahan yang tidak didapati dari amalan pemakanan biasa dan badan juga perlukan beberapa jenis vitamin tertentu untuk mempercepatkan proses penyembuhan.


Kecantikan Dan Kecergasan.


Kesihatan dalah kekayaan. Dengan fizikal yang sihat ia boleh membuat seseorang kelihatan sihat dari dalam dan keluar.


Terdapat banyak yang boleh dilakukan untuk kekal sihat, jogging diwaktu pagi, bersukan atau apa-apa aktiviti yang boleh dilakukan samada dengan rakan-rakan atau sendirian. Tetapi jika anda ingin kelihatan berotot dan tanpa kelihatan lemak yang menggeleber, perkara yang terbaik untuk melakukannya ialah mendaftar dan bersenam di gimnasium.


09 November 2011

Diet Dan Diabetes



Hanya segelintir orang menyedari hubung kait antara berat badan dan kencing manis. Malah kejadian gestational diabetes adalah lebih besar di kalangan pesakit yang mempunyai berat badan berlebihan berbanding dengan orang-orang yang tidak.  Jenis 2 atau diabetes dewasa ini lebih kerap ditemui di kalangan mereka yang berlebihan berat badan daripada orang-orang yang berada dalam julat berat badan 'ideal' mereka. Malah, hampir 90% daripada mereka yang mempunyai penyakit kencing manis Jenis 2 mempunyai berat badan yang berlebihan. Jika anda mengidap penyakit kencing manis Jenis 2, hadiah terbaik anda mungkin boleh berikan kepada diri anda adalah untuk mendapatkan berat badan anda di bawah kawalan.


Antara orang-orang yang mengalami diabetes Jenis 2 hampir 40% mempunyai tekanan darah tinggi, yang merupakan satu lagi keadaan yang dipercayai diburukkan lagi oleh berat badan yang berlebihan. Berat badan berlebihan juga mungkin membawa kepada keadaan yang dikenali sebagai rintangan insulin di mana badan itu tidak lagi bertindak balas terhadap insulin yang diperlukan untuk membantu badan menggunakan gula dan glukosa sebagai bahan api di peringkat selular.



Terdapat beberapa perkara yang anda boleh lakukan untuk membantu diri anda jika anda telah didiagnosis dengan diabetes Jenis 2. Pertama sekali, kurangkan berat badan anda. Saya tahu ini adalah lebih mudah daripada dilakukan. Berdiet tidak pernah mudah dan jarang menyeronokkan bagi ramai orang. Walau bagaimanapun, jika anda tidak mula mengambil langkah-langkah drastik ke arah mendapatkan kesihatan yang terbaik untuk diri anda, anda mungkin tidak dapat menikmati kualiti hidup anda yang telah anda rancang untuk tahun-tahun keemasan anda. Jadikan keadaan anda sebagai motivasi anda dan membuat rancangan untuk melihat cucu anda dan cicit melangkah ke menara gading.


Bangun dan berdiri. Jangan duduk dan jangan biarkan Diabetes mengawal anda. Berusaha dan kawal badan anda kembali. Ini adalah perjuangan sepanjang hayat dan jika anda membiarkannya, diabetes akan menjadi noktah hidup anda. Jika anda memeranginya, menurunkan berat badan, bergerak dan melakukan senaman, mendengar arahan doktor dan mengikuti panduan yang mereka berikan. Cari kekuatan dalam diri anda untuk memenangi peperangan ini. Anda akan terkejut dengan apa yang berlaku apabila anda membuat keputusan untuk berdiri dan berjuang untuk kesihatan anda.


Jadi aktif. Cari aktiviti yang anda gemar, di luar sana dan melakukannya. Jangan membuat aktiviti-aktiviti pasif . Walaupun ia hanya keluar untuk bermain shuffleboard setiap hari, keluar dan bermain. Nikmati masa anda di bawah cahaya matahari. Pilih bunga dengan cucu anda. Bermain golf. Buat apa sahaja, bangun dan bergerak setiap hari untuk ingat mengapa anda mahu hidup selama-lamanya.


Kawal apa yang anda makan. Anda apa yang anda makan, kan? Anda mempunyai keperluan diet yang ketat sekali kerana anda telah didiagnosis dengan diabetes. Ini bermakna bahawa anda benar-benar perlu mengikut sekatan pemakanan anda. Belajar untuk hidup dalam tempoh had-had untuk hidup dan menikmati kehidupan yang sepenuh yang anda boleh. Apa yang mengagumkan ialah bahawa terdapat pelbagai jenis makanan yang mesra kepada orang-orang yang menghidap diabetes yang banyak terdapat dipasaran sekarang. Ia mungkin cukup untuk hidup dan makan agak baik dengan diabetes, jika anda berpegang kepada pelan anda. Perkara yang paling penting tentang diet dengan diabetes adalah yang anda tidak pernah lupa betapa pentinguntuk anda melakukan yang terbaik untuk diri anda sendiri.




23 August 2011

"Saya Sudah Tak Sabar Dengan Anak-Anak Saya" - 3 Nasihat Utama Untuk IbuBapa


Berkata,"Saya sudah bersabar dengan anak-anak saya" sudah bermakna yang anda sudah tahu andalah yang harus berubah dalam usaha untuk mendapatkan lebih kerjasama dari anak-anak anda, lebih bersabar dengan kerenahnya, mempunyai lebih kawalan ke atas beberapa perkara yang memeningkan kepala anda.


18 August 2011

Gastrik punca pedih ulu hati?



PERNAHKAH anda tiba-tiba berasa sakit pada bahagian bawah dada yang kemudiannya terus naik ke leher?

Anda juga secara tiba-tiba dapat merasai makanan yang baru saja dimakan seakan-akan naik ke tekak atau ada cecair agak pahit terutama apabila anda membongkokkan badan.

Awalnya anda menganggap simptom itu disebabkan berpuasa, tetapi kemungkinan gejala yang dikenali sebagai pedih hulu hati atau gastro oesophageal reflux disease (GERD).

Ia juga menjadi salah satu ketidakselesaan yang sering dialami oleh wanita hamil akibat peningkatan paras hormon estrogen dan progesteron.

GERD atau juga dikenali Asid Reflux Disease merupakan satu keadaan yang mana kandungan asid di dalam perut masuk semula ke dalam saluran pemakanan (esofagus).

Persoalannya, meskipun ia hanyalah satu keadaan, apakah yang membimbangkan berhubung masalah pedih hulu hati ini?
“Penghasilan asid yang terlalu banyak dalam jangka masa yang lama menyebabkan seseorang individu mendapat GERD. Asid ini akan menyebabkan sel-sel antara saluran pemakanan dan perut lemah kerana asid telah menembusi masuk ke saluran pemakanan,” ujar Pakar Perubatan, Pusat Perubatan Kelana Jaya (KJMC), Selangor, Dr. Abdul Malik Jamil Buhari.

Selain itu, sfinkter iaitu injap atau otot-otot khas yang juga dikenali sebagai lower esophageal sphincter (LES) di penghujung saluran pemakanan tidak berfungsi dengan baik.

LES akan terbuka ketika makanan ditelan untuk dihantar terus ke dalam perut.
Otot-otot ini akan tertutup semula bagi mengelakkan makanan atau asid dalam perut yang tertolak semula ke dalam saluran pemakanan.

Otot LES yang lemah atau gagal berfungsi dengan baik menyebabkan asid perut naik mengakibatkan individu terbabit mengalami pedih hulu hati.
Terdapat beberapa faktor yang mempengaruhi tahap keseriusan dan kekerapan pedih hulu hati iaitu keupayaan otot-otot LES untuk terbuka dan tertutup dengan sempurna.

Gastrik

“Gastrik juga menjadi punca utama pedih ulu hati kerana berlakunya ulser dalam perut. Keadaan lebih rumit apabila mereka yang berpuasa menghidap gastrik.

“Sekiranya, pesakit tidak menghidap gastrik, berpuasa tidak akan menyebabkan GERD yang serius. Malah ia baik untuk membantu merehatkan fungsi sistem perut,” katanya.

Dalam pada itu, ramai yang beranggapan makanan punca gastrik dan mereka tidak tahu bahawa 80 peratus punca gastrik berlaku kerana bakteria helicobacter pylori sudah lama berada dalam perut.

Bakteria ini diperolehi daripada tanah yang mungkin diperoleh oleh seseorang apabila bermain di tanah semasa kecil.
Lama-kelamaan bakteria bertindak balas dengan asid di dalam perut sehingga menyebabkan gastrik. Secara tidak langsung, gastrik boleh menyebabkan rasa pedih ulu hati.

Rawatan GERD

Dr . Abdul Malik menasihatkan orang ramai berunding dengan pakar kesihatan jika mempunyai simptom-simptom GERD untuk menentukan sama ada anda memerlukan ubat.

Ini termasuklah kaedah ubat-ubatan yang dapat mengekang asid atau mengetatkan sempadan antara perut dan saluran pemakanan melalui kaedah pembedahan.

“Meskipun ia tidak dapat dicegah, namun risikonya boleh dikurangkan dengan mengamalkan gaya hidup yang sihat,” katanya.

Ini termasuklah mengurangkan jumlah makanan, masa atau jenis makanan yang dimakan.
Mereka yang mempunyai tanda GERD khususnya yang berpunca daripada gastrik perlu mengurangkan pengambilan kopi dan teh. Kedua-dua minuman ini akan menyebabkan LES lemah dan mudah terbuka.
Selain itu, kurangkan makanan bergoreng atau berlemak kerana ia lambat dicernakan berbanding karbohidrat dan protein.

Makanan yang tersimpan akan menghasilkan lebih banyak asid dalam perut.


13 August 2011

Adakah anda ingin membuat tidur anda lebih menyegarkan dan menjadi lebih produktif dan kreatif di siang hari?


Adakah anda ingin membuat tidur anda lebih menyegarkan dan menjadi lebih produktif dan kreatif di siang hari?  Tiada masalah! Anda berada di tempat yang betul untuk belajar.

Post saya kali ini akan mengajar asas-asas memperbaiki tidur menggunakan teknik dibawah ini akan membuatkan tidur anda lebih berkualiti dan menyeronokkan dan akan meningkatkan tenaga dan kualiti kehidupan anda esok hari.

Mari kita bermula!

Perkara pertama yang anda perlu lakukan ialah meningkatkan gaya hidup anda. Kebanyakkan dari anda mungkin telah mejalani gaya hidup yang sihat, oleh itu saya hanya akan memberikan nota ringkas disini untuk orang-orang yang selain dari anda. Pada dasarnya anda sudah tahu apa yang perlu anda lakukan.

Langkah-langkah yang perlu diambil:

Memperbaiki diet anda : Jangan makan terlalu banyak makanan yang diproses. Makan lebih makanan semulajadi. Belajar masak makanan anda sendiri dan ucapkan selamat tinggal kepada makanan segera.

Senaman : Lakukan senaman seberapa kerap yang mungkin. Join gimnasium, berenang ataupun berjoging. Buatlah aktiviti yang menyeronokkan seperti tarian ke. Perkara paling mudah yang anda boleh lakukan ialah berjalan. Berjalan selama 30 minit setiap hari dengan menikmati alam yang indah akan banyak membantu. Ini sering diabaikan. Jadi fikirkanlah jika anda setiap hari berhadapan dengan kerja yang menimbun didepan pc anda tidak banyak pergerakan yang anda boleh lakukan.

Cahaya: Bilik tidur anda haruslah gelap. Anda akan dapat tidur dengan lebih nyenyak jika bilik tidur anda gelap.

Bunyi : Ini memberi kesan mirip seperti cahaya. Dunia moden sekarang dipenuhi dengan bunyi yang mengganggu tidur kita.  Lebih baik jauhkan dari bunyi bising seperti bunyi kenderaan dijalan raya, bunyi orang bercakap-cakap dll. Persekitaran tidur yang ideal anda harus tenang dan bangkitkan dengan bunyian lembut dan semulajadi.

Tempat tidur : Gunakan tempat tidur anda hanya untuk tidur. Ini membentuk satu gambaran yang jelas dalam otak kita. Badan anda akan mengaitkan berbaring diatas katil dengan tidur. Jika anda menonton tv, makan atau bekerja ditempat tidur anda, ia akan mengaburkan gambaran itu.

Jika anda menghabiskan masa anda seperti kebanyakkan orang, anda tidak mempunyai tempoh peralihan. Kebanyakkan kita pergi terus dari komputer riba kita ke katil. Kita sering bekerja hingga larut malam dan akan berhenti apabila kita hendak tidur dan terus tidur.

Langkah yang perlu diambil:

Had pendedahan kepada skrin: Anda harus menetapkan masa terdedah kepada skrin. Pukul 10 atau 11 malam adalah waktu terakhir anda terdedah kepada skrin. Berhenti menggunakan apa-apa yang mempunyai skrin ( TV, handphone) selepas masa itu.

Rehatkan badan anda: Selepas anda menutup skrin, anda perlu melakukan sesuatu yang merehatkan untuk anda keluar daripada tekanan dan kebimbangan kerja harian anda.

Ini adalah beberapa idea-idea umum apa yang perlu anda lakukan sebagai rutin sebelum tidur. Tiada perkara-perkara di sini adalah wajib. Mencuba pelbagai aktiviti yang berbeza dan mengetahui apa yang paling sesuai untuk anda.


Jika anda melakukan semuanya dengan betul, anda perlu pergi tidur dalam persekitaran yang mesra tidur. Anda harus santai dan tenang, menjauhkan dari kerja anda. Anda diharapkan makan makanan yang sihat dan berkhasiat pada siang hari dan melakukan beberapa senaman ringan, jadi anda harus berasa sangat baik.
Jika syarat-syarat yang betul, anda boleh tertidur dalam masa 15 hingga 20 minit. Tetapi kadang-kadang ia tidak berfungsi. Kadang-kadang anda masih mempunyai banyak perkara yang terlintas di fikiran anda. Anda risau, teruja atau tidak atas sebab-sebab tertentu, anda tidak boleh tidur.

Terdapat dua perkara yang boleh anda lakukan dalam situasi ini:

1)  Berjalan-jalan lain atau membaca buku. Berjaga (tidak menjadi terlalu aktif) sehingga anda mengantuk. Kemudian kembali tidur.
2) Gunakan Teknik Senarai tidur dengan cepat. Apakah Teknik Senarai? Ia adalah satu teknik yang amat berkuasa Saya telah mencipta yang akan membuat anda tertidur dengan cepat. Berikut adalah bagaimana ia berfungsi:


Memikirkan topik seperti binatang, buku, filem, tokoh-tokoh sejarah dan melalui abjad dan nama satu perkara bagi setiap huruf. Jika anda sampai Z, kembali ke langkah pertama dan memilih topik baru.
Jadi minda anda akan pergi "A antelop ..., B ... beruang, C ... cicak, D ... hmmm, haiwan dengan D? ... Hmmm dolphin? yeah, dolphin, E ... "
Anda akan mendapat idea. Anda akan segera tertidur. Lakukan ini beberapa kali dan kemudian cuba di siang hari. Anda akan kagum bagaimana lebih cepat minda anda bekerja apabila anda berjaga.

Teknik ini adalah sangat berharga dan merupakan salah satu cara terbaik yang saya tahu. Huruf-huruf A hingga F-mungkin mudah, tetapi apabila anda sampai seperti huruf J dan mula berfikir tentang perkara-perkara yang bermula dengan J, fikiran anda akan menggulung sangat cepat dan anda akan tidur dalam masa yang singkat. Semoga anda mendapat ZZZZZZZZZZZ yang berkualiti.





23 July 2011

Petua Pantas Bulan Puasa


Salam sejahtera pembaca sekalian. Terkadang saya terfikir kenapa selepas kita berbuka puasa badan kita berasa letih dan nak pegi sembahyang Terawih pun malas. Bila dikaji dan direnungkan rupanya kita terlalu memaksa badan kita dengan menyuapkannya dengan makanan yang 'berat' dan badan kita berasa terkejut. Jadi eloklah kita mulakan berbuka puasa dengan makan makanan yang mudah dicerna dulu.


Berbuka puasalah dengan meminum segelas air dengan satu sudu besar madu Manuka dan kurma. Ini dapat mengembalikan tenaga dengan pantas. Saya dah cuba pada Ramadhan yang lepas dan saya dapat rasa kesannya. Mungkin selepas solat Maghrib barulah kita menjamah makanan yang agak 'berat'.


Makan sekurangnya 3 jenis buahan seperti epal, pir, jambu batu, betik, nenas, tembikai dan lain-lain. Ini membekalkan pepejal dan serat untuk mengenyangkan perut anda yang kosong. Bagi mendapatkan asid amino, vitamin dan nutrien, diet yang berasaskan cecair disyorkan. Tambah diet anda dengan kalsium, vitamin B,C, E dan multivitamin untuk mendapat paras nutrien yang optimum.


Disini disertakan resepi ringkas yang anda boleh ambil untuk berbuka puasa;


Resepi 1:

  • 1 gelas susu kacang soya (buatan sendiri kalau boleh)
  • 1 skup serbuk protien
  • 1 biji epal hijau, nenas atau karot.
Resepi 2:

  • 1 gelas air
  • 1 skup serbuk protin
  • 1 biji epal hijau, nanas dan karot
anda boleh mengambil secara berasingan atau mengadunkannya menjadi minuman kocak yang enak. Selamat mencuba. 


22 July 2011

Puasa Yang Menyihatkan


Hari ini 20 Sya'aban dan 10 hari lagi kita akan mula berpuasa. Terkadang bila mula berpuasa kita akan hadapi sedikit masalah. Ini mungkin badan kita dah biasa dengan roti canai pagi-pagi atau nasi lemak dan sebagainyalah. Masa berpuasa jadual makan kita akan berubah yakni kita makan sarapan pukul 5 pagi. Selama 335 hari kita sarapan pukul 8 pagi, dah tentulah badan kita akan merasa sedikit terperanjat bila disuapkan sarapan pukul 5 pagi.


20 July 2011

Makanlah Mengikut Warna


Pada masa sekarang ni kita selalu melihat Piramid Makanan untuk kita buat rujukan pemakanan yang sihat. Tapi kita tidak perasan yang warna makanan juga mempengaruhi dan boleh memberi kita pelbagai nutrien. Saya bukan maksudkan pewarna tambahan yang terdapat dalam gula-gula, minuman buahan dan lain-lain makanan yang diproses. Apa yang saya cuba sampaikan adalah sayuran dan buahan yang berwarna-warni. Adakah anda tahu setiap buahan dan sayuran yang berwarna-warni itu mengandungi fotonutrien yang spesifik untuk menggalakkan kesihatan tubuh kita? Ce tengok ni...


MERAH makanan seperti tomato, ceri dan epal merah menyokong kesihatan DNA, kesihatan prostat, pertumbuhan sel dan sistem imunisasi kerana kandungan lycopene dan asid ellagic.


Makanan berwarna kuning dan oren seperti oren, jagung manis dan lobak menyokong kesihatan jantung, penglihatan, fungsi imun, melindungi sel dan mengekalkan penghidratan kulit. Ianya mengandungi fitonutrien seperti alpha-carotene, beta-carotene, hesperidin dan beta-cryptoxanthin - provitamin A karotenoid  membolehkan badan menukarkannya menjadi vitamin A.



Makanan berwarna hijau akan menyokong kekuatan paru-paru dan penglihatan kita. Juga untuk tulang dan gigi yang kuat dan memudahkan interaksi diantara sel-sel. Percaya atau tidak sayuran juga kaya dengan kalsium dan nutien sepewrti lutein, isoflavin dan zeaxanthin.

Makanan biru dan ungu seperti terung dan beri biru memberi sokongan kepada otak, jantung, dan kesihatan tulang, di samping menyediakan perlindungan terhadap pengoksidaan . Ini mengandungi asid ellagic, resveratrol, dan pelbagai jenis procyanidins dan anthocyanidins.


Mulai sekarang makanlah mengikut warna dan anda akan dapat khasiatnya. Jangan asyik makan makanan yang berwarna saja. :b






15 July 2011

Dapatkan Tenaga Dari Vitamin


Selalukah anda rasa kekurangan tenaga atau keletihan? Berhubung dengan dua masalah yang anda hadapi ini tidak hairanlah ramai orang yang ingin tahu jenis vitamin atau suplimen yang dapat memberikan tenaga yang berpanjangan. Semua vitamin sesuai untuk anda kekal sihat dengan mengekalkan tubuh anda berada pada tahap prestasi yang baik.


Diantara banyak-banyak vitamin dan suplimen, folik asid adalah yang selalu dikaitkan dengan tenaga. Folik asid tergolong dalam kumpulan vitamin B dan telah terbukti dapat meningkatkan tahap tenaga.Nama lain bagi folik asid adalah B9. Tubuh kita memerlukan folik untuk pembaikan DNA dan ia amat penting dalam membantu pembahagian sel dan pertumbuhan. Kesannya jika anda kekurangan folik asid ini ialah kebas anggota, kekeliruan mental, sakit atau lidah bengkak, cepat marah, sakit kepala, jantung berdebar-debar dan senang mendapat ulser mulut.


Anda boleh mendapatkan sumber folik asid dari makanan seperti bayam, asparagus, lobak hijau, kacang kering atau segar, kuning telur, bijirin sarapan, hati, jus oren, jus sayuran, tomato, brokoli, tauge dan bijibenih bunga matahari (sunflower seeds).


Selain dari folik asid sumber tenaga juga boleh didapati dari ginko biloba. Ginko biloba dapat melancarka peredaran darah yang akan mengangkut oksigen keseluruh tubuh anda, otak, mata dan akan menghasilkan perasaan yang bertenaga. Ia juga mengandungi antioksida untuk menentang radikal bebas yang menyebabkan kanser.


Jika anda berasa keletihan dan sukar untuk mendapatkan sumber tenaga daripada makanan harian anda- ambillah supliment ginko biloba dan asid folik. Keduanya akan dapat menyelesaikan masalah keletihan anda dan dapat meningkatkan tumpuan anda kepada apa saja yang anda lakukan. Disamping dapat menjadikan tubuh anda sihat.


03 July 2011

Phytonutrient - kesannya terhadap kesihatan anda.


Ramai yang tidak menyedari bahawa kebanyakan makanan antioksida yang kita ambil adalah berasal dari sayur-sayuran. Sayuran seperti brokoli, kobis bunga, tomato dan lada adalah pilihan yang baik yang mengandungi khasiat yang tertentu untuk tubuh kita. Jika mengambil sayuran anda harus tumpukan kepada yang kaya dengan warna, ianya kaya dengan apa yang dipanggil phytonutrient.


 Phytonutrient adalah khasiat yang ditemui pada kulit sebahagian buah-buahan dan sayuran yang memberikan warna pada tumbuhan tersebut. Phytonutrient adalah jenis antioksida yang terbaik yang boleh didapati. Jika anda mencari pemakanan tambahan yang bernilai tinggi , coq10 memberikan anda antioksida yang bernilai tinggi. 


Walaupun sayuran dan buahan adalah sumber terbaik antioksida, masalahnya ialah ia dihasilkan oleh ramuan yang mengandungi bahan kimia yang beracun, disembur dengan racun serangga dan berbagai jenis baja. Kajian yang telah dijalankan mendapati yang tumbuhan yang ditanam secara organik lebih tinggi kandungan antioksidanya. 


Didalam dunia yang sibuk hari ini, adalah menjadi satu tugas yang sukar untuk kita makan seperti yang sepatutnya lagipun bukannya selalu kita dapat makan buah dan sayur organik. Jika anda tidak boleh atau sukar mendapatkan sayura dan buah yang mengandungi antioksida atau yang organik anda seharusnya melihat pemakanan tambahan yang menawarkan phytonutrient yang diperlukan dalam diet anda.


Pemakanan tambahan yang mengandungi phytonutrient mempunyai kelebihan jika dibandingkan dengan buah tertentu seperti karot, yang boleh meningkatkan paras gula dalam darah anda ke paras yang tinggi. Phytonutrient didapati dari ekstrak pigmen dimana khasiat dipekatkan, maknanya ia adalah hasil yang terbaik dari sayuran tersebut dengan menyingkirkan kalori dan gula.


Jangan salah anggap, sayuran dan buahan memang baik untuk anda. Ianya kaya dengan antioksida, sayangnya ianya dihasilkan secara komersil yang kebanyakkanya  mengandungi bahan kimia yang menjadikannya tidak begitu baik untuk anda. Sayuran dan buahan yang ditinkan mengandungi kadar gula dan kalori yang amat tinggi. Pemakanan tambahan menawarkan anda khasiat pada tahap yang anda perlukan tanpa sebarang bahan kimia, gula atau kalori. Dengan cara ini anda tidak perlu bimbang tentang bahan yang tidak baik untuk anda.


Tidak kiralah bagaimana pandangan anda, makanan yang bagus untuk badan anda adalah makanan yang mengandungi antioksida. Bila-bila masa saja yang anda merasakan yang anda perlukan antioksida anda boleh mempercayai pemakanan tambahan untuk menyediakan bagi anda jumlah yang mencukupi untuk tubuh anda.


30 June 2011

Pemakanan Tambahan - Antioksida



Kunci kepada meningkatkan gayahidup dan hidup dengan lebih sihat adalah antioksida. Ada beberapa suplimen antioksida diluar sana yang boleh membantu anda menjalani hidup yang lebih sihat, yang semulajadi dan tidak mengakibatkan kerosakan. Anda juga boleh makan makanan yang berbagai jenis yang juga mengandungi anhtioksida, tetapi mengambil suplimen adalah cara yang ideal untuk anda mendapat amaun antioksida yang betul.


 Jika anda mengambil lebih antioksida melalui makanan dan suplimen, ada beberapa faedah yang anda akan dapat, yang pertama adalah perlindungan sel. Antioksida berupaya melindungi sel daripada rosak yang mana akan menghalang penyakit. Anda boleh kehilangan vitamin dari tubuh anda dengan banyak cara, yang mana akan menyebabkan kadar sembuh dari penyakit atau kecederaan sangat perlahan. Jika tubuh anda dibekalkan dengan amaun vitamin dan antioksida yang mencukupi anda akan dapat rasa perbezaannya.


Pada kebanyakkan kes anda boleh mendapat antioksida dalam bentuk herba atau yang semulajadi. Ada banyak faedahnya seperti mengelakkan dari pelbagai jangkitan, mengawal pembekuan darah dan syahwat. Makanan yang berkhasiat dan cara makan yang sihat adalah bahagian penting dalam kehidupan yang mana anda seharusnya memastikan tahap kesihatan anda dalam kawalan dan makan makanan yang sihat.
 Ada terdapat suplimen yang bukan sintetik diluar sana, yang ideal untuk maintain kesihatan anda. Ianya mudah diserap oleh tubuh anda tidak seperti suplimen yang sintetik. Suplimen sintetik terkenal dengan kadar penyerapan yang sangat perlahan, anda memerlukan masa yang lama untuk merasai kesannya. Bukan sintetik pula adalah sebaliknya, memberikan anda keputusan yang cepat kerana ianya mudah diserap oleh tubuh dan tidak akan menyebabkan sebarang kesan sampingan.
Harus diingat, walaupun anda telah mengambil suplimen antioksida anda masih perlu mengekalkan diet yang sihat. Anda perlukan makanan yang mengandungi vitamin dan mineral yang diperlukan oleh tubuh anda. Anda juga boleh mengambil suplimen vitamin dan antioksida jika anda tidak dapat khasiat yang secukupnya dari makanan anda.
Jika anda tidak mengambil amaun antioksida yang mencukupi anda berisiko mudah dijangkiti penyakit. Antioksida melindungi tubuh anda dengan pelbagai cara, inilah sebabnya mengapa anda harus memastikan tubuh anda mendapat antioksida dengan amaun yang betul. Anda boleh cari bermacam-macam jenis vitamin dan suplimen yang mengandungi antioksida, apa yang anda perlu lakukan adalah memastikan anda makan dengan betul dan melakukan apa yang perlu untuk mencapai kesihatan yang optima.


28 June 2011

Segalanya Tentang Vitamin A




Kebanyakkan dari masyarakat kita amat kurang faham tentang hal-hal vitamin ni, Sebenarnya vitamin menjalankan tugas yang penting dalam kehidupan kita seharian. Bila kita makan sayuran contohnya tubuh akan memproses dan menyerap segala vitamin yang ada untuk digunakan dalam fungsi tubuh seharian. Jika kita makan makanan yang kurang bervitamin atau berkhasiat maka tubuh kita akan mendapat kesannya. Pada kali ini saya nak berkongsi tentang satu vitamin yang dipanggil vitamin A.




21 June 2011

Tanda-tanda Kekurangan Vitamin


Setiap orang tahu bahawa tubuh kita memerlukan vitamin dan mineral untuk menjalankan fungsinya dengan sempurna dan mengekalkan kesihatan. Diet seimbang yang sempurna dapat membekalkan tubuh anda dengan vitamin yang diperlukan, tetapi masalah akan timbul jika anda gagal membekalkan tubuh anda dengan vitamin yang diperlukan. Simptom-simptom akan mula kelihatan jika kekurangan vitamin berada pada tahap yang serius.

 Mereka yang tidak mendapat cukup vitamin A, B1 dan B2 sebagai contoh akan mudah letih dan diikuti dengan kurangnya selera makan. Simptom lain termasuklah mental dan emosi yang mudah stress, bibir pecah-pecah dan badan selalu terasa sakit atau lenguh.

Penyebab utama kekurangan vitamin adalah gaya pemakanan yang buruk, pengambilan alkohol yang berlebihan, stress, atau pengambilan ubatan yang mengganggu penyerapan vitamin. Jika anda selalu keletihan atau berasa kekurangan tenaga anda mungkin kekurangan vitamin yang diperlukan oleh tubuh untuk kegunaan harian. Jika anda berjumpa doktor dan beritahu masalah anda, doktor mungkin akan memberi anda vitamin dan suplemen yang akan memberikan badan anda apa yang diperlukan. Apa saja yang anda lakukan janganlah melakukannya secara berlebihan dan cuba menambah dengan banyak sekali gus kerana ianya akan mendatangkan lebih keburukan dari kebaikan.

Walaupun mungkin anda mengamalkan diet yang sihat anda masih perlu mengambil vitamin dan suplemen. Tidak kira sesihat mana anda makan, anda seharusnya mengambil vitamin yang betul untuk memberikan tubuh anda apa yang diperlukan. Vitamin adalah sumber "back-up" yang baik yang mana ia akan membekalkan tubuh anda dengan zat dan mineral jika diet atau pemakanan anda gagal melakukannya.

Sebelum atau selepas setiap waktu makan anda seharusnya mengambil vitamin atau suplemen. Jika anda ada masalah kekurangan sesuatu vitamin, anda harus memastikan yang anda tidak tertinggal mengambil vitamin yang anda perlukan. Walaupun mungkin anda tidak menyedarinya kekurangan vitamin akan menyebabkan prestasi anda akan menurun dan ia akan mempengaruhi tahap kesihatan seluruh badan anda.

Jika anda mencari suplemen anda haruslah mencari yang mengandungi vitamin B6, B12, D, E dan asid folik. Selain daripada dikenali dengan 'dietry supplements', vitamin ini juga akan bertindak melawan kanser dan membantu jantung anda kekal sihat. Kombinasi vitamin ini akan membuatkan tubuh anda kekal sihat, menambahkan tenaga, meningkatkan imun sistem dan membuat anda sentiasa berasa segar.

Untuk kekal sihat dan memastikan tubuh anda menjalankan tugasnya dengan sempurna, anda haruslah melabur dalam vitamin dan suplemen. Anda boleh mendapatkan vitamin secara online atau kedai farmasi yang kebanyakkannya tidaklah mahal jika dibandingkan dengan kesihatan anda. Tidak kiralah berapa umur anda, anda harus memastikan anda mengambil diet yang betul. Fahamilah bahawa anda tidak harus menggantikan makanan dengan vitamin.

Bila anda menghadapi masalah tidak dapat mengambil makanan yang betul, anda seharusnya mengambil vitamin suplemen untuk memberikan tubuh anda apa yang diperlukan. Suplemen dan vitamin adalah pelaburan terbaik yang anda harus lakukan. Tidak dinafikan kosnya mungkin akan meningkat dari masa ke semasa, ianya lebih berbaloi jika anda memikirkannya. Apa yang anda laburkan dalam membeli vitamin dan suplemen, anda akan dapat mengekalkan kesihatan tubuh anda dan mengelakkan masalah kekurangan vitamin. Walaupun kekurangan vitamin menjadi perkara biasa pada hari ini, ia tidak sepatutnya berlaku.


14 June 2011

Berapakah Usia Biologi Anda?


Adakah anda dari segi biologi muda, lebih tua atau sama saja dengan usia kronologi anda? Tidak pasti?

Secara ringkasnya USIA KRONOLOGI kita adalah usia kita dalam tahun, manakala USIA BIOLOGI kita ialah usia kita pada paras selular. Kedua-dua angka ini tidak semestinya sama disebabkan faktor gaya hidup seperti pemakanan, senaman, dan stress bolah mempengaruhi usia biologi seseorang.
Jika usia kronologi anda adalah 30 tahun dan usia biologi anda 40 tahun, anda perlu mencari cara untuk menambahbaikkan kesihatan anda kerana ini bererti anda adalah seorang yang berusia 30 tahun tetapi berada dalam tubuh 40 tahun.

Bagaimana pilihan hidup mempengaruhi usia kronologi anda?
Jawab soalan berikut dan campurkan angka-angka dengan usia anda sekarang untuk mengetahui berapakah usia biologi anda.
                                                                                                                              

1.adakah anda melakukan pemeriksaan perubatan setiap 18 hingga 24 bulan?   YA -7      
2.adakah mana-mana ahli keluarga anda mempunyai sejarah penyakit kanser, jantung diabetes dan lain-lain?   YA +15
3. jika anda seorang perokok
    >adakah anda merokok 10 batang atau lebih sehari?   YA +14
    >kurang daripada 10 batang sehari?    YA +10
    Jika dulu anda seorang perokok
    >adakah anda sudah berhenti selama 10 tahun atau lebih?  YA +0
    Jika anda telah berhenti merokok dalam tempoh 10 tahun lalu
    > adakah anda merokok 10 batang atau lebih sehari selama setahun?    YA +10
    >adakah anda merokok 10 batang atau lebih sehari kurang daripada setahun?  YA +7
    >adakah anda merokok kurang 10 batang sehari selama setahun?   YA +7
    >adakah anda merokok kurang 10 batang sehari kurang daripada setahun?  YA +3

 4. adakah anda melakukan senaman sekurangnya 30minit 3x seminggu?  YA -7
 5. anda tidak bersenam dengan kerap?      YA+7
 6. adakah anda memiliki haiwan peliharaan?   YA -2
 7. adakah anda gembira dengan kehidupan anda?   YA -0.5      TIDAK +0.5
 8.adakah anda meluangkan masa untuk hobi dan bersantai?   YA  -3
 9. adakah hidup anda sibuk dan stress?  YA +4
10. adakah anda makan sekurangnya 1-2 sajian sayuran dan buahan setiap hari?   YA  +3
11. adakah anda makan ikan sekurangnya 3 kali seminggu?  YA  -10
12. adakah anda makan 3 sajian tenusu setiap hari?  YA -2
13. adakah anda makan daging merah sekurangnya 2 kali seminggu?  YA  +4
14. adakah anda makan makanan segera sekurangnya 2 kali seminggu?  YA +4
15. adakah anda minum 8 gelas air setiap hari?  YA -0.5         TIDAK  +0.5
16. apakah BMI (Indeks Jisim Tubuh) anda?
       > 15-18.4 (kurang berat)   YA  +1
       > 18.5 - 22.9 (berat normal)  YA +0
       > 23.0 - 24.9 (Terlebih berat)  YA +1
       > 25- 29 (obesiti)  YA +4
17. adakah anda sekarang sedang berdiet atau cuba menurunkan berat badan?  YA +0
18. adakah anda mengalami sakit sendi?  YA +3

Mungkin setelah anda mengetahui usia biologi anda baru anda sedar yang anda mungkin berada dalam tubuh usia 10 tahun lebih tua dari usia anda atau anda berada dalam tubuh 10 tahun lebih muda dari usia anda. Anda yang tentukan sendiri.


11 June 2011

Doa Sakit Kepala


Terkadang apabila sakit kepala menyerang,  aduh tak tertahan rasanya. Lepas makan ubat pun tak hilang, ini yang masalah ni. Jadi makan ubat pun kita makan dan kita berdoalah supaya sakit tu hilang. Doanya:


Semoga ianya dapat membantu anda.


Kesan Zikir Terhadap Otak Manusia


Otak hanyalah aktiviti-aktiviti bio-elektrik yang melibatkan sekumpulan saraf yang dipertanggungjawabk an untuk melakukan tugas-tugas tertentu bagi membolehkan ia berfungsi dengan sempurna. Setiap hari 14 juta saraf yang membentuk otak ini berinteraksi dengan 16 juta saraf tubuh yang lain. Sem ua aktiviti yang kita lakukan dan kefahaman atau ilmu yang kita peroleh adalah natijah daripada aliran interaksi bio-elektrik yang tidak terbatas.



Oleh itu, apabila seorang itu berzikir dengan mengulangi kalimat-kalimat Allah, seperti Subhanallah, beberapa kawasan otak yang terlibat menjadi aktif. Ini menyebabkan berlakunya satu aliran bio-elektrik di kawasan-kawasan saraf otak tersebut. Apabila zikir disebut berulang-ulang kali, aktiviti saraf ini menjadi bertambah aktif dan turut menambah tenaga bio-elektrik. Lama-kelamaan kumpulan saraf yang sangat aktif ini mempengaruhi kumpulan saraf yang lain untuk turut sama aktif. Dengan itu, otak menjadi aktif secara keseluruhan. Otak mula memahami perkara baru, melihat dari sudut perspektif berbeza dan semakin kreatif dan kritis, sedang sebelum berzikir otak tidak begini. Otak yang segar dan cergas secara tidak langsung mempengaruhi hati untuk melakukan kebaikan dan menerima kebenaran.



Hasil kajian makmal yang dilakukan terhadap subjek ini dimuatkan dalam majalah Scientific American, keluaran Disember 1993. satu kaji an yan g dilakukan di Universiti Washington dan ujian ini dilakukan melalui ujian imbasan PET yang mengukur kadar aktiviti otak manusia secara tidak sedar. Dalam kajian ini, sukarelawan diberikan satu senarai perkataan benda. Mereka dikehendaki membaca setiap perkataan tersebut satu persatu dan mengaitkan perkataan-perkataan dengan kata kerja yang berkaitan. Apabila sukarelawan melakukan tugas mereka, beberapa bahagian berbeza otak mempamerkan peningkatan aktiviti saraf, termasuk di bahagian depan otak dan korteks.

Menariknya, apabila sukarelawan ini mengulangi senarai perkata an yan g sama berulang-ulang kali, aktiviti saraf otak merebak pada kawasan lain dan mengaktifkan kawasan saraf lain. Apabila senarai perkataan baru diberikan kepada mereka, aktiviti saraf kembali meningkat di kawasan pertama. Ini sekali gus membuktikan secara saintifik bahawa perkata an yan g diulang-ulang seperti perbuatan berzikir, terbukti meningkatkan kecergasan otak dan menambah kemampuannya.
         
Oleh itu, saudara-saudara ku seIslam, ketika saintis Barat baru menemui mukjizat ini, kita umat terpilih ini telah lama mengamalkannya dan menerima manfaatnya. Malang bagi mereka yang masih memandang enteng kepentingan berzikir dan mengabaikannya.



 


05 June 2011

Mahal Ke Nak Kekal Sihat?


Kalau kita berkata tentang penjagaan kesihatan memang kita terbayangkan tentang kos, betul tak? Nak beli multivitamin, nak beli alat senaman, nak makan epal, anggur dan sebagainya. Cuma kita tak tahu yang buah-buahan di negara kita juga banyak khasiatnya.


Satu contoh-JAMBU BATU- buahan yang banyak tumbuh ditepi jalan atau tumbuh meliar dikebun. Jambu batu ni kalau dimakan dengan kulitnya sekali amat tinggi khasiatnya. Jambu batu juga sangat efektif untuk menurunkan paras kolesterol dalam darah dan perlu diambil sebanyak 400gm sehari atau sebiji setengah selama 4 minggu berturut-turut. Jambu batu boleh mengurangkan kolesterol sebanyak 18.8 peratus dalam seminggu. 


Buah betik- buah yang kita selalu gunakan untuk melancarkan 'pembuangan' dapat mengurangkan kolesterol sebanyak 19.2 peratus jika diambil secara rutin selama 4 minggu, 400gm sehari.


Nenas- buah yang ada tambahan vitamin C juga bertindak sebagai antioksida juga dapat menurunkan paras kolesterol sebanyak 8.38 peratus dalam masa 3 minggu saja.


Kalau anda tak suka makan buah secara mentah anda juga boleh jadikannya jus. Cuba anda campurkan lobak merah, pegaga dan mentimun, untuk menambahkan sedap lagi campurkan madu, perahan lemon dan gula batu. Jadikannya sebagai minuman harian menggantikan minuman bergas yang anda selalu minum tu. Selain dari rasa yang sedap anda juga mendapat vitamin dan mineral darinya. 


Jadi janganlah kita fikir yang epal, anggur, strawberi, asparagus saja makanan yang sihat, jambu, betik, nenas, belimbing, tembikai juga mempunyai khasiat yang tinggi. Lagipu buah-buahan tersebut boleh kita dapat dengan mudah dan harganya tidaklah semahal mana.


Mulalah makan buah hari ini.


28 May 2011

Pengakuan Hj Rustam Tentang Kebaikan Madu.



Mak teh



24 May 2011

Khasiat Kentut.......Anda Tahu?


WASHINGTON..

Pegawai kesihatan persekutuan Amerika Syarikat (AS) dijangka segera mengeluarkan laporan yang memberi amaran kepada umum mengenai faedah kentut.

“ Kentut , jika kerap dihidu boleh menyembuhkan perbagai penyakit berbahaya seperti sakit kepala, gangguan pada mata, emfisema, lelah, bronkitis sakit jantung dan lain lain. Setiap tahun, kira-kira 130,000 rakyat AS telah pulih daripada perbagai penyakit disebabkan menghidu kentut dan ramai lagi berasa lega daripada penyakit serius kerana terlalu lama terdedah kepada keadaan itu,” kata seorang doktor yang bertugas dengan Pusat Kawalan Penyakit (CDC) AS.

Katanya, orang ramai mesti menyedari menghidu kentut sebenarnya menabah khasiat untuk kesihatan orang lain.

Menurut laporan yang akan dikeluarkan CDC, setiap tahun kentut mempulihkan 800 kes serangan jantung, 250 kes angin ahmar,30,000 lelah dan 50,000 kes sakit telinga. Disebabkan masalah makanan tidak teratur, kini ramai rakyat Amerika menghidap kembung perut.
Menurut laporan itu, purata penduduk AS kentut 14 hingga 23 kali sehari.

Moral of the story : Kentutlah merata-rata tempat, ingatlah orang tersayang!! :p

Allah itu mencipta sesuatu, pasti ada 1001 hikmah disebaliknya, walaupun ia buruk difikiran kita.. sebenarnya yang itulah memberi manfaat yang besar kepada kehidupan kita, tanpa kita sedari..

Mari fikir-fikirkan....  Amalkan hidup sihat !
Last edited by RajaKamil; 03-11-2011 at 08:41 AM.


22 May 2011

Kacang Botor


Zaman sekarang ni memang susah nak dapatkan makanan ulam-ulaman ni. Kalau ada pun kat Pasar Tani ataupun kat kampung. Sedangkan kita tahu bahawa ulaman ni punya khasiat yang tinggi. Pada post kali ni mari kita bercerita tentang kacang botor.


Kacang botor, kacang botol,kacang kelisa, kacang sirek adalah satu tumbuhan yang rupa-rupanya berasal dari Papua New Guinea. Camna dia boleh sampai kat sini itu taklah dapat dipastikan samada melalui jalan laut atau jalan darat.


Lenggainya yang muda boleh dimakan atau dijadikan sayur dan boleh dipetik selepas 2-3 bulan selepas penanaman. Rasanya seperti pucuk asparagus jadi takyahlah nak susah-susah cari asparagus. Bunganya pula sering digunakan sebagai bahan pewarna untuk beras dan pastri. Daun mudanya boleh dimasak sebagai sayur dan rasanya macam daun bayam. Akarnya pula mempunyai perisa seperti kacang yang kaya dengan protin berbanding ubi kentang. Kacang botor juga kaya dengan vitamin A dan sangat tinggi kandungan protinnya.


20 May 2011

Jadual Makanan Yang Mengandungi Vitamin A



Vitamin A dalam makanan yang berasal dari haiwan ini diserap dengan baik dan digunakan secara cekap oleh tubuh. Vitamin A dalam makanan yang berasal dari tanaman tidak diserap dengan baik sepertimana sumber haiwan Jadual vitamin A. 1 dan 2 menunjukkan banyak sumber vitamin A dan provitamin A karotenoid [ 18 ].


19 May 2011

Kesan Kekurangan Vitamin A


Kira-kira 250,000 hingga 500,000 anak-anak yang kekurangan zat di negara-negara membangun menjadi buta setiap tahun kerana kekurangan vitamin A. Rabun malam juga salah satu dari tanda-tanda kekurangan Vitamin A. Di zaman Mesir Kuno, diketahui bahawa rabun malam dapat diubati dengan memakan hati yang kemudian dijumpai sebagai sumber yang kaya dengan vitamin A. Kekurangan vitamin A menyebabkan kornea menjadi kering dan akan merosakkan retina.


Kekurangan vitamin A mengurangkan keupayaan melawan jangkitan. Di negara-negara dimana kekurangan vitamin A dikesan amat tinggi, berjuta-juta anak meninggal setiap tahun dari komplikasi penyakit berjangkit seperti campak. Kekurangan vitamin A juga boleh menyebabkan sel-sel selaput  individu itu akan hilang kemampuan untuk menghalang mikroorganisma yang akan menyebabkan radang paru-paru.


Pada kanak-kanak yang kekurangan vitamin A boleh juga menyebabkan sistem penafasan terganggu, pertumbuhan terbantut dan perkembangan tulang yang lambat. Kekurangan vitamin A boleh berlaku apabila terjadinya cirit-birit yang kronik dan pengambilan sayuran atau buahan yang berwarna terang tidak mencukupi. Mereka yang mengambil alkohol secara berlebihan juga akan mengalami risiko kekurangan vitamin A. Suplimen vitamin A tidak digalakkan bagi mereka yang menyalahgunakan pengambilan alkohol. Ini kerana dikhuatiri hati mereka akan menolak kesan anti toksik dari pengambilan vitamin A yang tinggi. Jadi anda perlulah berjumpa doktor anda untuk menilai situasi ini dan menentukan pengambilan suplimen vitamin A. 


Post akan datang: Jadual Makanan Yang Mengandungi Vitamin A


18 May 2011

Penting Ke Vitamin A Ni????


Vitamin A adalah sekumpulan sebatian yang memainkan peranan penting dalam pertumbuhan tulang, penglihatan yang sihat, pembiakan, pembahagian sel (dimana suatu sel menjadi sebahagian dari otak, otot, paru-paru, darah atau lain-lain tisu khusus). Vitamin A membantu mengatur sistem imun tubuh yang membantu melawan atau mencegah jangkitan dengan membuat sel-sel darah putih yang membunuh bakteria dan virus. Vitamin A juga boleh membantu limfosit (sejenis sel darah putih) melawan jangkitan dengan lebih berkesan. 


Vitamin A membantu mengekalkan kesihatan lapisan permukaan mata dan penafasan, pundi kencing dan saluran usus. Ketika lapisan tersebut memecah, akan menjadi lebih mudah bagi bakteria untuk masuk ke tubuh dan menyebabkan jangkitan. Vitamin A juga membantu kulit dan selaput lendir berfungsi sebagai penghalang bakteria dan virus. 

Secara umum ada dua kategori Vitamin A. Bergantung apakah sumber makanan yang diambil, haiwan atau tumbuhan.


Vitamin A yang ditemui dalam makanan sumber haiwan dipanggil prefomed vitamin A. Ia diserap dalam bentuk retinol (salah satu bentuk yang paling digunakan). Sumber vitamin A termasuk hati, susu dan beberapa jenis makanan yang diperkaya dengan vitamin A. Retinol akan ditukarkan menjadi retina dan asid retinoat ( bentuk lain vitamin A yang aktif) dalam tubuh.


Vitamin A yang ditemui dalam sayuran atau buah-buahan yang berwarna disebut provitamin A karotenoid. Ia boleh ditukarkan menjadi retinol dalam tubuh. Biasanya provitamin A karotenoid yang ditemui dalam makanan yang berasal dari tanaman adalah beta karotin, alpha karotin dan beta crytoxanthin. Diantaranya beta karotin paling cepat ditukarkan menjadi retinol.


Post akan datang: Kesan kekurangan Vitamin A


17 May 2011

Berapakah Sepatutnya Tekanan Darah Anda? part 2


Bagi ramai orang diet DASH ( Dietry Approaches to Stop Hipertensi) telah terbukti mengurangkan tekanan darah tinggi dalan beberapa minggu. Diet DASH menggalakkan anda untuk makan biji-bijian, ikan, sayur-sayuran, buah-buahna, produk susu rendah lemak dan kekacang. Semua makanan ini tinggi protin, serat, magnesium, kalsium dan potassium dan diet ini jauh lebih rendah dalam kandungan garam, gula, lemak dan daging merah berbanding dengan makanan biasa. 


Adakah anda tertanya-tanya berapakah sepatutnya tekanan darah anda? Jika demikian pastikan anda telah membincangkan soalan ini dengan doktor dan mendapatkan fakta-fakta tentang kesihatan anda. Anda tidak ada cara untuk mengetahui berapakah tekanan darah yang ideal untuk anda tanpa harus diperiksa atau menyemak sendiri dan melakukan beberapa perubahan gaya hidup yang sederhana jika anda mula mendapat tekanan darah tinggi kerana ini akan menentukan hidup atau mati anda. Dan jangan lupa salah satu pilihan yang terbaik yang anda boleh lakukan untuk kesihatan anda pada hari ini ialah membeli sebuah monitor tekanan darah untuk anda dan keluarga anda. 


Berapakah Sepatutnya Tekanan Darah Anda??????


Biasanya selepas lawatan ke doktor tentu kita tertanya-tanya atau mencari-cari catatan berapakah tekanan darah kita. Dan kita masih lagi tertanya-tanya berapakah tekanan darah yang sepatutnya?
Mujurlah bagi kebanyakkan orang jawapannya adalah sederhana. Tekanan normal dianggarkan sekitar 120/80 dan jika tekanan anda naik sehingga 140/90 atau lebih akan dianggap terlalu tinggi dan kemungkinan besar anda akan diberi ubat-ubatan dan akan dipantau oleh doktor. Anda mungkin akan pergi berjumpa doktor dengan lebih kerap atau mungkin doktor akan membuat ujian darah untuk anda. Satu masalah ialah 'normal' yang berbeza bagi orang yang berbeza. Ianya bergantung juga kepada ubat-ubatan, usia, jumlah sukan yang anda lakukan dan faktor-faktor lain. 


Adakah tekanan anda dalam tahap normal?


Kebanyakkan orang tidak tahu mengapa sukatan tekanan harus berbentuk seperti ini>>>> 120/80. Jadi disini diterangkan dengan ringkas. 
sphygmomanometer
Jumlah atas yang biasa lebih tinggi disebut membaca sistolik anda yang merupakan tekanan semasa jantung anda berdegup atau mengepam. Angka dibawah atau yang lebih rendah disebut membaca diastolik anda dan mengukur tekanan semasa jantung berehat diantara denyut. Tekanan darah anda diukur dalam milimiter air raksa dengan menggunakan alat yang disebut  sphygmomanometer. Doktor akan membalut lengan anda dan kemudian mengepam udara untuk meningkatkan tahap merkuri dalam alat pengukur sementara balutan tadi menyekat aliran darah didalam  pembuluh darah dilengan anda. Doktor akan mendengar degupan dilengan anda menggunakan stethoscope dan menyesuaikan tekanan udara dalam sphygmomanometer untuk mengesan saat jantung anda mengepam dan berehat. 
automatic sphygmomanometer
Pada hari ini sphygmomanometer telah digantikan dengan alat automatik samada ia dibalut dilengan atau dipergelangan tangan anda. Ianya bukan saja lebih tepat tetapi juga lebih mudah digunakan sehingga anda boleh membuat bacaan sendiri dirumah. 



Apakah tekanan yang normal?


Sebelum kita menjawab persoalan diatas kita perlu memahami bahawa tekanan darah normal berbeza-beza dari seorang ke seorang yang lain.Sebagai contoh, jika anda mempunyai penyakit jantung, penyakit ginjal atau diabetes doktor anda mungkin melihat tekanan anda sedikit lebih tinggi dari rata-rata dan mempertimbangkan tekanan normal bagi anda adalah 130/80. Dia juga boleh meletakkan anda dalam perhatian dan mengesyorka perubahan diet dan senaman untuk menjaga tekanan ini jika perlu. 

Bagi orang yang sihat tekanan darah yang mendadak dapat meningkatkan kemungkinan anda terkena serangan jantung 20-25 peratus, kemungkinan mendapat stroke 35-40 peratus dan terkena serangan jantung 50 peratus. Jadi jika anda mengesyaki tekanan darah anda meningkat anda harus menjadualkan pemeriksaan tekanan secara berkala dalam tempuh masa yang tertentu untuk membuat perbandingan. Doktor anda kemudian akan memikirkan apakah langkah yang seterusnya. 


VIDEO

ENTER-TAB1-CONTENT-HERE

RECENT POSTS

ENTER-TAB2-CONTENT-HERE

POPULAR POSTS

ENTER-TAB3-CONTENT-HERE
 

PAWANG MODEN Copyright © 2010 LKart Theme is Designed by Lasantha