09 November 2011

Diet Dan Diabetes



Hanya segelintir orang menyedari hubung kait antara berat badan dan kencing manis. Malah kejadian gestational diabetes adalah lebih besar di kalangan pesakit yang mempunyai berat badan berlebihan berbanding dengan orang-orang yang tidak.  Jenis 2 atau diabetes dewasa ini lebih kerap ditemui di kalangan mereka yang berlebihan berat badan daripada orang-orang yang berada dalam julat berat badan 'ideal' mereka. Malah, hampir 90% daripada mereka yang mempunyai penyakit kencing manis Jenis 2 mempunyai berat badan yang berlebihan. Jika anda mengidap penyakit kencing manis Jenis 2, hadiah terbaik anda mungkin boleh berikan kepada diri anda adalah untuk mendapatkan berat badan anda di bawah kawalan.


Antara orang-orang yang mengalami diabetes Jenis 2 hampir 40% mempunyai tekanan darah tinggi, yang merupakan satu lagi keadaan yang dipercayai diburukkan lagi oleh berat badan yang berlebihan. Berat badan berlebihan juga mungkin membawa kepada keadaan yang dikenali sebagai rintangan insulin di mana badan itu tidak lagi bertindak balas terhadap insulin yang diperlukan untuk membantu badan menggunakan gula dan glukosa sebagai bahan api di peringkat selular.



Terdapat beberapa perkara yang anda boleh lakukan untuk membantu diri anda jika anda telah didiagnosis dengan diabetes Jenis 2. Pertama sekali, kurangkan berat badan anda. Saya tahu ini adalah lebih mudah daripada dilakukan. Berdiet tidak pernah mudah dan jarang menyeronokkan bagi ramai orang. Walau bagaimanapun, jika anda tidak mula mengambil langkah-langkah drastik ke arah mendapatkan kesihatan yang terbaik untuk diri anda, anda mungkin tidak dapat menikmati kualiti hidup anda yang telah anda rancang untuk tahun-tahun keemasan anda. Jadikan keadaan anda sebagai motivasi anda dan membuat rancangan untuk melihat cucu anda dan cicit melangkah ke menara gading.


Bangun dan berdiri. Jangan duduk dan jangan biarkan Diabetes mengawal anda. Berusaha dan kawal badan anda kembali. Ini adalah perjuangan sepanjang hayat dan jika anda membiarkannya, diabetes akan menjadi noktah hidup anda. Jika anda memeranginya, menurunkan berat badan, bergerak dan melakukan senaman, mendengar arahan doktor dan mengikuti panduan yang mereka berikan. Cari kekuatan dalam diri anda untuk memenangi peperangan ini. Anda akan terkejut dengan apa yang berlaku apabila anda membuat keputusan untuk berdiri dan berjuang untuk kesihatan anda.


Jadi aktif. Cari aktiviti yang anda gemar, di luar sana dan melakukannya. Jangan membuat aktiviti-aktiviti pasif . Walaupun ia hanya keluar untuk bermain shuffleboard setiap hari, keluar dan bermain. Nikmati masa anda di bawah cahaya matahari. Pilih bunga dengan cucu anda. Bermain golf. Buat apa sahaja, bangun dan bergerak setiap hari untuk ingat mengapa anda mahu hidup selama-lamanya.


Kawal apa yang anda makan. Anda apa yang anda makan, kan? Anda mempunyai keperluan diet yang ketat sekali kerana anda telah didiagnosis dengan diabetes. Ini bermakna bahawa anda benar-benar perlu mengikut sekatan pemakanan anda. Belajar untuk hidup dalam tempoh had-had untuk hidup dan menikmati kehidupan yang sepenuh yang anda boleh. Apa yang mengagumkan ialah bahawa terdapat pelbagai jenis makanan yang mesra kepada orang-orang yang menghidap diabetes yang banyak terdapat dipasaran sekarang. Ia mungkin cukup untuk hidup dan makan agak baik dengan diabetes, jika anda berpegang kepada pelan anda. Perkara yang paling penting tentang diet dengan diabetes adalah yang anda tidak pernah lupa betapa pentinguntuk anda melakukan yang terbaik untuk diri anda sendiri.



Related Articles :


Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Facebook

0 comments:

Post a Comment

VIDEO

ENTER-TAB1-CONTENT-HERE

RECENT POSTS

ENTER-TAB2-CONTENT-HERE

POPULAR POSTS

ENTER-TAB3-CONTENT-HERE
 

PAWANG MODEN Copyright © 2010 LKart Theme is Designed by Lasantha