15 July 2011

Dapatkan Tenaga Dari Vitamin


Selalukah anda rasa kekurangan tenaga atau keletihan? Berhubung dengan dua masalah yang anda hadapi ini tidak hairanlah ramai orang yang ingin tahu jenis vitamin atau suplimen yang dapat memberikan tenaga yang berpanjangan. Semua vitamin sesuai untuk anda kekal sihat dengan mengekalkan tubuh anda berada pada tahap prestasi yang baik.


Diantara banyak-banyak vitamin dan suplimen, folik asid adalah yang selalu dikaitkan dengan tenaga. Folik asid tergolong dalam kumpulan vitamin B dan telah terbukti dapat meningkatkan tahap tenaga.Nama lain bagi folik asid adalah B9. Tubuh kita memerlukan folik untuk pembaikan DNA dan ia amat penting dalam membantu pembahagian sel dan pertumbuhan. Kesannya jika anda kekurangan folik asid ini ialah kebas anggota, kekeliruan mental, sakit atau lidah bengkak, cepat marah, sakit kepala, jantung berdebar-debar dan senang mendapat ulser mulut.


Anda boleh mendapatkan sumber folik asid dari makanan seperti bayam, asparagus, lobak hijau, kacang kering atau segar, kuning telur, bijirin sarapan, hati, jus oren, jus sayuran, tomato, brokoli, tauge dan bijibenih bunga matahari (sunflower seeds).


Selain dari folik asid sumber tenaga juga boleh didapati dari ginko biloba. Ginko biloba dapat melancarka peredaran darah yang akan mengangkut oksigen keseluruh tubuh anda, otak, mata dan akan menghasilkan perasaan yang bertenaga. Ia juga mengandungi antioksida untuk menentang radikal bebas yang menyebabkan kanser.


Jika anda berasa keletihan dan sukar untuk mendapatkan sumber tenaga daripada makanan harian anda- ambillah supliment ginko biloba dan asid folik. Keduanya akan dapat menyelesaikan masalah keletihan anda dan dapat meningkatkan tumpuan anda kepada apa saja yang anda lakukan. Disamping dapat menjadikan tubuh anda sihat.

Related Articles :


Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Facebook

0 comments:

Post a Comment

VIDEO

ENTER-TAB1-CONTENT-HERE

RECENT POSTS

ENTER-TAB2-CONTENT-HERE

POPULAR POSTS

ENTER-TAB3-CONTENT-HERE
 

PAWANG MODEN Copyright © 2010 LKart Theme is Designed by Lasantha