22 November 2011

Vitamin Untuk Rambut Sihat.


Terdapat beberapa jenis vitamin yang berbeza dan mineral tertentu yang boleh memainkan peranan penting dalam membantu seseorang mempunyai rambut yang sihat.  Jika seseorang tidak mempunyai vitamin yang mencukupi, maka kekurangannya boleh membawa kepada penipisan rambut atau kebotakan. Hakikatnya adalah bahawa keadaan rambut seseorang mencerminkan keadaan keseluruhan badan mereka. Vitamin tambahan mungkin diperlukan jika rambut mereka menunjukkan kerosakan terlalu dan mungkin berhenti membesar.
Sesetengah vitamin yang paling penting untuk seseorang itu mempunyai rambut yang sihat termasuk B6, Biotin, inositol dan asid folik. Cara terbaik untuk memastikan bahawa seseorang menerima cukup vitamin ilah dengan mengambil vitamin tambahan. Ia tidak hanya yang diperlukan untuk rambut yang sihat walaupun terdapat beberapa mineral yang penting, termasuk magnesium, sulfur, silika, dan zink.
Vitamin yang paling penting ialah untuk dimasukkan ke dalam diet ialah beta-karotena. Ini adalah kerana vitamin boleh menjadi toksik jika diambil dalam kuantiti yang besar tetapi beta-karotena tidak mempunyai masalah apa-apa dan ditukar oleh tubuh menjadi vitamin A yang boleh digunakan untuk menggalakkan rambut yang sihat. Sudah tentu, vitamin A tidak hanya vitamin rambut, ia juga diperlukan untuk beberapa fungsi lain termasuk pertumbuhan normal tulang, kulit, kuku dan sarung pelindung gentian saraf sekitar.
Protein adalah vitamin untuk rambut yang paling penting. Ini adalah kerana rambut itu sendiri pada dasarnya adalah protein. Jumlah protiein yang diambil oleh seseorang itu dalam diet mereka boleh menjejaskan rambut secara langsung. Jika banyak protein yang diambil dalam diet seseorang, maka ini akan membawa kepada pertumbuhan rambut yang lebih baik dan kepala yang akan dipenuhi dengan rambut. Walau bagaimanapun, seseorang yang mempunyai diet yang kekurangan protein ini akan mengalami penipisan rambut dan pertumbuhan rambut yang perlahan.
Sudah tentu, ia tidak hanya vitamin dan mineral yang diperlukan untuk memastikan bahawa seseorang mempunyai rambut yang sihat dan kuat. Terdapat beberapa penyelidikan yang mendapati bahawa terdapat hubungan langsung di antara kesihatan keseluruhan seseorang dan keadaan rambut mereka. Jika seseorang itu mengalami banyak tekanan atau mengalami kekurangan tidur, ini juga akan memberikan kesan kepada rambut mereka dan ia adalah berkemungkinan bahawa diet mereka tidak dapat menyediakan vitamin yang cukup untuk menangani kesan-kesan ini. Vitamin dan mineral boleh menyelesaikan masalah rambut yang lemah dan rosak.

Related Articles :


Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Facebook

0 comments:

Post a Comment

VIDEO

ENTER-TAB1-CONTENT-HERE

RECENT POSTS

ENTER-TAB2-CONTENT-HERE

POPULAR POSTS

ENTER-TAB3-CONTENT-HERE
 

PAWANG MODEN Copyright © 2010 LKart Theme is Designed by Lasantha