05 June 2012

Apakah gejala dan tanda-tanda kanser prostat?


Pada peringkat awal, kanser prostat sering  tidak menunjukkan sebarang gejala selama beberapa tahun. Sebagai perkara fakta, kanser ini sering mula-mula dikesan oleh keabnormalan pada ujian darah (PSA, dibincangkan di bawah) atau sebagai nodul keras (ketulan) dalam kelenjar prostat. Kadang-kadang, doktor mungkin merasa nodul keras semasa pemeriksaan rutin (yang dilakukan dengan jari) pemeriksaan dubur. Kelenjar prostat terletak di hadapan rektum.

Jarang, dalam kes-kes yang lebih advance, kanser boleh membesar dan menekan uretra. Hasilnya, aliran air kencing akan berkurangan dan membuang air kecil menjadi lebih sukar. Pesakit juga mungkin mengalami kesakitan dengan membuang air kencing atau terdapat darah dalam air kencing. Bila tumor terus berkembang, ia benar-benar boleh menyekat pengaliran air kencing, menyebabkan pundi kencing  dihalang dan membesar, ini menyakitkan. Gejala-gejala ini bagaimanapun, tidak mengesahkan kehadiran kanser prostat. Kebanyakan daripada gejala ini boleh berlaku pada lelaki dengan pembesaran (benign) bukan kanser prostat (bentuk yang paling biasa pembesaran prostat). Walau bagaimanapun, berlakunya gejala-gejala ini harus disokong penilaian oleh doktor untuk mengesahkan kanser dan memberikan rawatan yang sesuai.

Lebih-lebih lagi, pada peringkat seterusnya, kanser prostat boleh merebak ke dalam tisu sekeliling atau nodus limfa yang berhampiran, yang dipanggil nodus pelvis. Kanser boleh merebak lebih jauh (menular ke) ke kawasan-kawasan badan yang lain. Gejala penyakit metastatik termasuk keletihan, dedar dan kehilangan berat badan. Semasa doktor melakukan pemeriksaan dubur kadangkala boleh mengesan penyebaran ke dalam tisu sekeliling. Iaitu, doktor boleh merasa keras, tetap (tidak alih) ketumbuhan yang bermula dari dan luar kelenjar. Kanser prostat biasanya metastasizes pertama untuk tulang belakang yang lebih rendah atau tulang pelvik (tulang yang menyambungkan tulang belakang yang lebih rendah kepada pinggul), sekali gus menyebabkan sakit belakang atau sakit pelvis. Kanser tersebut boleh merebak ke hati dan paru-paru. Metastasis (kawasan yang kanser telah merebak) ke hati boleh menyebabkan sakit dalam perut dan jaundis (warna kuning pada kulit) dalam keadaan yang jarang berlaku. Metastasis ke paru-paru boleh menyebabkan sakit dada dan batuk.

Related Articles :


Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Facebook

1 comments:

KHai said...

Mencegah Lebih Baik Daripada Merawat. Bantu Keluarga Anda Dan Selamatkan Mereka Sama Ada Yang Belum Menghidap Kanser Ataupun Yang Telahpun Menghidapi Kanser, Leukemia, Denggi Dan Kanser Prostat Serta Penyakit 4 Serangkai Dengan Ubat Kanser Yang Terbukti Berkesan Sebelum Terlambat...

SiLa KLik Sini

Post a Comment

VIDEO

ENTER-TAB1-CONTENT-HERE

RECENT POSTS

ENTER-TAB2-CONTENT-HERE

POPULAR POSTS

ENTER-TAB3-CONTENT-HERE
 

PAWANG MODEN Copyright © 2010 LKart Theme is Designed by Lasantha