05 June 2011

Mahal Ke Nak Kekal Sihat?


Kalau kita berkata tentang penjagaan kesihatan memang kita terbayangkan tentang kos, betul tak? Nak beli multivitamin, nak beli alat senaman, nak makan epal, anggur dan sebagainya. Cuma kita tak tahu yang buah-buahan di negara kita juga banyak khasiatnya.


Satu contoh-JAMBU BATU- buahan yang banyak tumbuh ditepi jalan atau tumbuh meliar dikebun. Jambu batu ni kalau dimakan dengan kulitnya sekali amat tinggi khasiatnya. Jambu batu juga sangat efektif untuk menurunkan paras kolesterol dalam darah dan perlu diambil sebanyak 400gm sehari atau sebiji setengah selama 4 minggu berturut-turut. Jambu batu boleh mengurangkan kolesterol sebanyak 18.8 peratus dalam seminggu. 


Buah betik- buah yang kita selalu gunakan untuk melancarkan 'pembuangan' dapat mengurangkan kolesterol sebanyak 19.2 peratus jika diambil secara rutin selama 4 minggu, 400gm sehari.


Nenas- buah yang ada tambahan vitamin C juga bertindak sebagai antioksida juga dapat menurunkan paras kolesterol sebanyak 8.38 peratus dalam masa 3 minggu saja.


Kalau anda tak suka makan buah secara mentah anda juga boleh jadikannya jus. Cuba anda campurkan lobak merah, pegaga dan mentimun, untuk menambahkan sedap lagi campurkan madu, perahan lemon dan gula batu. Jadikannya sebagai minuman harian menggantikan minuman bergas yang anda selalu minum tu. Selain dari rasa yang sedap anda juga mendapat vitamin dan mineral darinya. 


Jadi janganlah kita fikir yang epal, anggur, strawberi, asparagus saja makanan yang sihat, jambu, betik, nenas, belimbing, tembikai juga mempunyai khasiat yang tinggi. Lagipu buah-buahan tersebut boleh kita dapat dengan mudah dan harganya tidaklah semahal mana.


Mulalah makan buah hari ini.

Related Articles :


Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Facebook

0 comments:

Post a Comment

VIDEO

ENTER-TAB1-CONTENT-HERE

RECENT POSTS

ENTER-TAB2-CONTENT-HERE

POPULAR POSTS

ENTER-TAB3-CONTENT-HERE
 

PAWANG MODEN Copyright © 2010 LKart Theme is Designed by Lasantha