21 November 2011

Menangani Mangsa Buli - Tips Untuk Guru


Buli adalah perkara biasa di sekolah pada hari ini. Ia juga adalah satu masalah yang tidak harus dipandang ringan; membuli boleh meninggalkan kesan yang serius. Kanak-kanak membuli atas banyak sebab dan akan menyebabkan kerosakan yang kekal kepada mangsa buli. Oleh kerana kemungkinan kecederaan fizikal dan emosi, semua kes-kes buli mesti diberi perhatian serius.
Biasanya guru adalah orang dewasa yang pertama menyedari bahawa buli berlaku kerana mereka dapat  berinteraksi dengan kanak-kanak. Membantu mangsa buli boleh menjadi satu perkara yang sensitif, tetapi kedua-duanya (buli dan mangsa buli) perlu ditangani untuk memastikan bahawa mereka berhenti membuli. Jika anda seorang guru atau penjaga, terdapat beberapa tips yang anda boleh gunakan untuk membantu mangsa buli.
Anda harus membiarkan mangsa buli tahu bahawa anda mengambil berat tentang mereka dan mengambil berat tentang apa yang sedang berlaku. Pada masa yang sama, tidak terlalu bersimpati terutama di hadapan orang lain boleh tidak produktif. Jangan cuba untuk membincangkan masalah dengan mangsa buli sehingga anda bersendirian dengan mereka atau tidak di hadapan kanak-kanak lain. Minta mangsa buli memberitahu dengan tepat apa yang sedang berlaku dan meyakinkan mereka bahawa perasaan mereka adalah normal dan ia bukan salah mereka. Biarkan mangsa buli tahu bahawa bercakap tentang masalah mereka kepada anda dan ibu bapa mereka hanya akan membantu keadaan dan perkara yang betul untuk dilakukan. Berikan mangsa buli cara dan maklumat untuk menghadapi dan mengelakkan isu-isu lanjut buli.
Bercakap dengan ibu bapa mangsa buli juga penting. Ibu bapa dan guru-guru yang bekerja bersama-sama adalah cara terbaik untuk menghentikan buli dan membantu mangsa buli. Anda juga perlu bercakap dengan ibu bapa pembuli supaya mereka boleh menangani masalah pada puncanya. Terangkan apa yang berlaku dalam cara yang tidak berkonfrontasi dan menghapuskan sebarang salah faham tentang buli. Ramai ibu bapa berfikiran bahawa membuli adalah normal dan tiada masalah besar, tetapi apabila mereka tahu betapa serius akibatnya, mereka akan lebih prihatin.
Anda harus memberi cara dan maklumat kepada ibu bapa untuk membantu mereka menangani isu-isu buli dengan anak-anak mereka. Guru memainkan peranan penting dalam mencegah dan menyelesaikan masalah buli. Kedua-dua mangsa buli dan pembuli harus diberi kaunseling mengenai cara-cara untuk menangani masalah mereka untuk mencegah buli di masa depan.
Buli adalah satu masalah yang sangat biasa yang terpaksa dihadapi oleh kanak-kanak, dan akhirnya anda akan perlu berurusan dengan penuh kesedaran. Ingat bahawa ia adalah satu perkara yang sensitif bagi kebanyakan kanak-kanak dan mereka mungkin keberatan untuk membincangkan perkara itu. Kerana membuli boleh bertukar menjadi masalah yang serius, ia tidak seharusnya diabaikan. Melakukan yang terbaik untuk meyakinkan mangsa buli dan pembuli sedar bahawa tindakan mereka tidak boleh diterima dan boleh mempunyai akibat yang serius. Penglibatan ibu bapa juga penting dan boleh pergi jauh untuk menyelesaikan masalah tersebut. Menangani kedua-dua mangsa buli dan pembuli pada masanya adalah cara yang terbaik bagi membendung buli di sekolah anda.

Related Articles :


Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Facebook

0 comments:

Post a Comment

VIDEO

ENTER-TAB1-CONTENT-HERE

RECENT POSTS

ENTER-TAB2-CONTENT-HERE

POPULAR POSTS

ENTER-TAB3-CONTENT-HERE
 

PAWANG MODEN Copyright © 2010 LKart Theme is Designed by Lasantha