18 May 2011

Penting Ke Vitamin A Ni????


Vitamin A adalah sekumpulan sebatian yang memainkan peranan penting dalam pertumbuhan tulang, penglihatan yang sihat, pembiakan, pembahagian sel (dimana suatu sel menjadi sebahagian dari otak, otot, paru-paru, darah atau lain-lain tisu khusus). Vitamin A membantu mengatur sistem imun tubuh yang membantu melawan atau mencegah jangkitan dengan membuat sel-sel darah putih yang membunuh bakteria dan virus. Vitamin A juga boleh membantu limfosit (sejenis sel darah putih) melawan jangkitan dengan lebih berkesan. 


Vitamin A membantu mengekalkan kesihatan lapisan permukaan mata dan penafasan, pundi kencing dan saluran usus. Ketika lapisan tersebut memecah, akan menjadi lebih mudah bagi bakteria untuk masuk ke tubuh dan menyebabkan jangkitan. Vitamin A juga membantu kulit dan selaput lendir berfungsi sebagai penghalang bakteria dan virus. 

Secara umum ada dua kategori Vitamin A. Bergantung apakah sumber makanan yang diambil, haiwan atau tumbuhan.


Vitamin A yang ditemui dalam makanan sumber haiwan dipanggil prefomed vitamin A. Ia diserap dalam bentuk retinol (salah satu bentuk yang paling digunakan). Sumber vitamin A termasuk hati, susu dan beberapa jenis makanan yang diperkaya dengan vitamin A. Retinol akan ditukarkan menjadi retina dan asid retinoat ( bentuk lain vitamin A yang aktif) dalam tubuh.


Vitamin A yang ditemui dalam sayuran atau buah-buahan yang berwarna disebut provitamin A karotenoid. Ia boleh ditukarkan menjadi retinol dalam tubuh. Biasanya provitamin A karotenoid yang ditemui dalam makanan yang berasal dari tanaman adalah beta karotin, alpha karotin dan beta crytoxanthin. Diantaranya beta karotin paling cepat ditukarkan menjadi retinol.


Post akan datang: Kesan kekurangan Vitamin A

Related Articles :


Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Facebook

0 comments:

Post a Comment

VIDEO

ENTER-TAB1-CONTENT-HERE

RECENT POSTS

ENTER-TAB2-CONTENT-HERE

POPULAR POSTS

ENTER-TAB3-CONTENT-HERE
 

PAWANG MODEN Copyright © 2010 LKart Theme is Designed by Lasantha