12 May 2012

Apakah Penyebab Kanser Prostat?


Punca kanser prostat tidak diketahui, tetapi kanser itu tidak difikirkan berkaitan dengan benign prostatic hyperplasia (BPH). Faktor risiko (predisposing) untuk kanser prostat termasuk umur yang lanjut, genetik (keturunan), pengaruh hormon dan apa-apa faktor persekitaran sebagai toksin, bahan kimia dan barangan perusahaan. Peluang untuk mendapat kanser prostat meningkat dengan usia. Oleh itu, kanser prostat berusia di bawah 40 tahun amat jarang berlaku, ia adalah perkara biasa di kalangan kaum lelaki yang lebih tua daripada umur 80 tahun. Sebagai fakta, beberapa kajian telah mencadangkan bahawa di antara lelaki umur lebih 80 tahun, 50% -80% daripada mereka mungkin mempunyai kanser prostat! Lebih daripada 80% daripada kanser prostat didiagnosis pada lelaki yang lebih tua daripada umur 65 tahun.

Seperti yang dinyatakan sebelum ini, lelaki Afrika-Amerika adalah 1.6 kali lebih cenderung berbanding lelaki kulit putih untuk mendapat kanser prostat. Mereka juga 2.4 kali lebih cenderung untuk mati daripada penyakit ini berbanding dengan lelaki kulit putih pada umur yang serupa. Walau bagaimanapun, perbezaan tersebut di dalam diagnosis dan kadar kematian lebih cenderung untuk mencerminkan perbezaan dalam faktor-faktor seperti pendedahan alam sekitar, pemakanan dan gaya hidup sihat berbanding kerentanan mana-mana kaum untuk kanser prostat. Kajian terkini menunjukkan bahawa jurang perbezaan ini secara beransur-ansur menurun dengan peluang untuk sembuh sepenuhnya pada lelaki yang menjalani rawatan untuk organ-confined prostate cancer (kanser yang terhad kepada dalam prostat tanpa penyebaran di luar batasan kelenjar prostat), tanpa mengira kaum.

Genetik (keturunan), seperti yang disebut hanya memainkan peranan dalam risiko kanser prostat. Kanser prostat adalah lebih biasa di kalangan ahli keluarga individu dengan kanser prostat. Risiko ini mungkin 2-3 kali lebih besar daripada risiko untuk lelaki tanpa sejarah keluarga penyakit ini. Umur lebih awal pada diagnosis (<60 tahun) saudara darjah pertama (bapa atau saudara) dan penyakit yang menjejaskan lebih daripada seorang saudara juga meningkatkan risiko untuk mendapat kanser prostat.

Testosteron, hormon lelaki yang dihasilkan oleh buah zakar, terus merangsang pertumbuhan tisu prostat normal dan sel-sel kanser prostat. Oleh itu, tidak menghairankan, hormon ini dikatakan terlibat dalam pembangunan dan pertumbuhan kanser prostat. Implikasi penting peranan hormon ini adalah bahawa mengurangkan tahap testosteron sepatutnya (dan biasanya) berkesan dalam menghalang pertumbuhan kanser prostat.


Bukti terbaru mencadangkan bahawa jangkitan kelamin adalah faktor risiko untuk kanser prostat. Lelaki yang mempunyai sejarah jangkitan kelamin mempunyai peluang 1.4 kali lebih besar kanser prostat sebagai lelaki berbanding tanpa sejarah ini.


Walaupun masih belum terbukti kemujarabannya, faktor persekitaran, seperti menghisap rokok dan diet yang tinggi lemak tepu, seolah-olah untuk meningkatkan risiko kanser prostat. Terdapat juga cadangan bahawa obesiti membawa kepada peningkatan risiko yang mempunyai lebih agresif, kanser prostat yang lebih besar, yang menyebabkan hasil yang lebih miskin selepas rawatan. Bahan tambahan atau toksin dalam alam sekitar atau dari sumber-sumber industri juga mungkin menggalakkan pembangunan kanser prostat, tetapi ini tidak lagi dikenal pasti dengan jelas. Pengaruh geografi juga seolah-olah memainkan peranan dalam pembangunan kanser prostat dengan lelaki yang tinggal di negara-negara Scandinavia dan Amerika Utara yang berada di risiko yang lebih tinggi untuk penyakit ini berbanding dengan mereka yang tinggal di negara-negara Asia.

Nota, tidak terdapat hubungan yang terbukti antara kekerapan aktiviti seksual dan peluang untuk mendapat kanser prostat.

Related Articles :


Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Facebook

3 comments:

Momstoreretail said...

Dapatkan supplemen untuk kanser prostat
www.momstoreretail.blogspot.com

Momstoreretail said...

Dapatkan supplemen untuk kanser prostat
www.momstoreretail.blogspot.com

KHai said...

Mencegah Lebih Baik Daripada Merawat. Bantu Keluarga Anda Dan Selamatkan Mereka Sama Ada Yang Belum Menghidap Kanser Ataupun Yang Telahpun Menghidapi Kanser, Leukemia, Denggi Dan Kanser Prostat Serta Penyakit 4 Serangkai Dengan Ubat Kanser Yang Terbukti Berkesan Sebelum Terlambat...

SiLa KLik Sini

Post a Comment

VIDEO

ENTER-TAB1-CONTENT-HERE

RECENT POSTS

ENTER-TAB2-CONTENT-HERE

POPULAR POSTS

ENTER-TAB3-CONTENT-HERE
 

PAWANG MODEN Copyright © 2010 LKart Theme is Designed by Lasantha