12 May 2012

Apakah Kelenjar Prostat?



Apakah kelenjar prostat?

Kelenjar prostat adalah organ yang terletak di tapak atau outlet (leher) pundi kencing. (Lihat gambar rajah yang berikut.) Kelenjar mengelilingi bahagian pertama uretra. Uretra merupakan laluan melalui mana kencing longkang dari pundi kencing untuk keluar dari zakar. Satu fungsi kelenjar prostat adalah untuk membantu kawalan membuang air kecil dengan menekan secara langsung terhadap bahagian uretra yang mengelilingi. Fungsi utama kelenjar prostat ialah untuk menghasilkan beberapa bahan yang terdapat dalam air mani biasa, seperti mineral dan gula. Air mani ialah cecair yang mengangkut sperma untuk membantu pembiakan. Seorang lelaki boleh mengurus dengan baik, bagaimanapun, tanpa kelenjar prostat beliau.

Dalam seorang anak muda, kelenjar prostat yang normal adalah saiz walnut (<30g). Walau bagaimanapun, semasa penuaan normal, kelenjar biasanya membesar. Ini pembesaran hormon berkaitan dengan penuaan dikenali sebagai benign prostatic hyperplasia (BPH), tetapi keadaan ini tidak dikaitkan dengan kanser prostat. Kedua-dua BPH dan kanser prostat, bagaimanapun, boleh menyebabkan masalah yang sama dalam lelaki yang lebih tua. Sebagai contoh, kelenjar prostat yang diperbesarkan boleh memerah atau meninggalkan kesan di salur keluar pundi kencing atau uretra, yang membawa kepada kesukaran dengan membuang air kecil. Gejala-gejala yang terhasil biasanya termasuk memperlahankan aliran kencing dan membuang air kecil lebih kerap, terutamanya pada waktu malam. Pesakit harus mendapatkan nasihat perubatan dari pakar urologi atau rendah-penjagaan doktor mereka jika ini............

Apakah kanser prostat?

Kanser prostat adalah malignan (kanser) tumor (pertumbuhan) yang terdiri daripada sel-sel dari kelenjar prostat. Secara umumnya, tumor biasanya tumbuh secara perlahan-lahan dan masih terbatas kepada kelenjar selama bertahun-tahun. Pada masa ini, tumor menghasilkan sedikit atau tiada simptom atau tanda-tanda ke luar (keabnormalan pada pemeriksaan fizikal). Walau bagaimanapun, semua jenis kanser prostat tidak berkelakuan sama. Sesetengah jenis agresif kanser prostat membesar dan merebak lebih cepat daripada yang lain dan boleh menyebabkan lelemak ketara jangka hayat di kalangan lelaki yang dipengaruhi oleh mereka. Satu langkah agresif kanser prostat adalah skor Gleason (dibincangkan dengan lebih terperinci kemudian dalam artikel ini), yang dikira oleh pakar patologi yang terlatih memerhatikan prostat biopsi spesimen di bawah mikroskop.

Walau bagaimanapun, sebagai pendahuluan kanser, ia boleh tersebar di luar prostat ke dalam tisu sekeliling (merebak tempatan). Selain itu, kanser juga boleh menular (merebak walaupun jauh) di seluruh kawasan badan yang lain, seperti tulang, paru-paru dan hati. Gejala dan tanda, oleh itu, lebih kerap dikaitkan dengan kanser prostat maju.

Kenapa kanser prostat penting?

Kanser prostat adalah malignan yang paling biasa di kalangan lelaki Amerika dan punca kedua utama kematian akibat kanser, selepas kanser paru-paru. Menurut anggaran Persatuan Kanser Amerika paling terkini, 192.280 kes baru kanser prostat akan didiagnosis pada tahun 2009 dan 27360 akan mati akibat penyakit ini.

Risiko hayat anggaran didiagnos dengan penyakit itu adalah 17.6% untuk orang kulit putih dan 20.6% untuk rakyat Amerika Afrika. Risiko jangka hayat kematian daripada kanser prostat yang sama adalah 2.8% dan 4.7% masing-masing. Seperti yang ditunjukkan dalam nombor-nombor ini, kanser prostat mungkin memberi kesan kepada kehidupan sebahagian besar lelaki yang masih hidup hari ini.

Walau bagaimanapun, selama ini, kadar kematian dari penyakit ini telah menunjukkan penurunan stabil, dan pada masa ini, lebih daripada 2 juta lelaki di Amerika Syarikat masih hidup selepas didiagnos dengan kanser prostat pada beberapa titik dalam kehidupan mereka.

Walaupun ia tertakluk kepada beberapa kontroversi, ramai pakar dalam bidang ini, oleh itu, mengesyorkan awal bahawa pada usia 40, semua orang perlu menjalani pemeriksaan untuk kanser prostat.




Related Articles :


Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Facebook

0 comments:

Post a Comment

VIDEO

ENTER-TAB1-CONTENT-HERE

RECENT POSTS

ENTER-TAB2-CONTENT-HERE

POPULAR POSTS

ENTER-TAB3-CONTENT-HERE
 

PAWANG MODEN Copyright © 2010 LKart Theme is Designed by Lasantha