18 May 2012

Apakah gejala amenorea?


Amenorea utama atau sekunder (masing-masing) dianggap wujud apabila seorang gadis:
  • tidak datang haid oleh usia 16;
  • seorang wanita yang sebelum ini mempunyai kitaran haid berhenti mempunyai tempoh haid selama tiga kitaran berturut-turut, atau untuk tempoh masa enam bulan atau lebih dan tidak hamil.
Gejala dan tanda-tanda lain mungkin hadir, sangat berubah-ubah dan bergantung kepada penyebab yang mendasari amenorea itu. Sebagai contoh, gejala ketidakseimbangan hormon atau lebihan hormon lelaki boleh termasuk haid tidak menentu, pertumbuhan rambut yang tidak diingini, mendalamkan suara dan jerawat. Tahap prolaktin tinggi sebagai penyebab amenorea boleh menyebabkan dalam galactorrhea (pelepasan susu dari puting yang tidak berkaitan dengan penyusuan biasa).

Bilakah saya perlu mendapatkan rawatan perubatan untuk amenorea?

Ia sentiasa sesuai untuk mendapatkan rawatan perubatan untuk amenorea. Amenorea yang tidak berkaitan dengan kehamilan atau peralihan menopaus (masa apabila terdapat tiada haid selama 12 bulan berturut-turut dan tiada sebab biologi atau fisiologi boleh dikenal pasti, dan perempuan adalah pada akhir tahun bearing ditentukan biologi anaknya ) perlu terus disiasat untuk mengelakkan keadaan yang serius yang boleh menyebabkan amenorea.


Bagaimana amenorea didiagnosis?

Diagnosis amenorea memerlukan sejarah perubatan yang teliti untuk mendokumenkan kehadiran amenorea serta mana-mana orang lain yang wujud bersama-sama keadaan perubatan yang boleh menjadi punca amenorea. Pemeriksaan fizikal termasuk pemeriksaan pelvik turut dilakukan.

Bergantung kepada keputusan sejarah dan fizikal pemeriksaan lanjut ujian diagnostik boleh dilakukan. Ujian darah boleh dijalankan untuk memeriksa tahap ovari, pituitari, dan hormon tiroid. Ujian-ujian ini mungkin termasuk pengukuran prolaktin, hormon perangsang folikel (FSA), estrogen, thyrotropin, sulfat Dehydroepiandrosterone (DHEA-S), dan testosteron. Bagi sesetengah individu, ujian kehamilan adalah ujian pertama yang dilakukan.
Kajian pengimejan, seperti ultrasound, sinar-X, dan CT atau imbasan MRI juga boleh disyorkan pada individu tertentu untuk membantu mencari punca amenorea.




Related Articles :


Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Facebook

0 comments:

Post a Comment

VIDEO

ENTER-TAB1-CONTENT-HERE

RECENT POSTS

ENTER-TAB2-CONTENT-HERE

POPULAR POSTS

ENTER-TAB3-CONTENT-HERE
 

PAWANG MODEN Copyright © 2010 LKart Theme is Designed by Lasantha