18 May 2012

Apakah amenorea?



Amenorea adalah istilah perubatan bagi ketiadaan haid, sama ada secara kekal atau sementara. Amenorea boleh diklasifikasikan sebagai utama atau sekunder. Dalam amenorea utama, tempoh haid tidak pernah bermula (usia 16), manakala amenorea sekunder ditakrifkan sebagai ketiadaan haid selama tiga kitaran berturut-turut atau tempoh masa lebih daripada enam bulan untuk wanita yang sebelum ini haid.
Kitaran haid boleh dipengaruhi oleh banyak faktor dalaman seperti perubahan kekal dalam peringkat hormon, tekanan, dan penyakit, serta faktor luaran atau persekitaran. Hilang satu tempoh haid bukanlah tanda-tanda masalah yang serius  tetapi mengalami amenorea dalam tempoh yang lebih panjang boleh menandakan kehadiran penyakit atau keadaan yang kronik.


Apa yang menyebabkan amenorea?

Kitaran haid yang biasa berlaku kerana perubahan paras hormon yang dibuat dan yang dirembeskan oleh ovari. Ovari bertindak balas terhadap isyarat hormon dari kelenjar pituitari yang terletak pada pangkal otak, yang seterusnya, dikawal oleh hormon yang dihasilkan di hipotalamus otak. Gangguan yang menjejaskan mana-mana komponen kitaran ini boleh membawa kepada amenorea. Walau bagaimanapun, penyebab biasa amenorea pada wanita muda yang kadang-kadang terlepas pandang atau salah faham oleh individu dan lain-lain, adalah kehamilan yang tidak dikenal pasti. Amenorea dalam kehamilan adalah fungsi fisiologi seperti biasa. Kadang-kadang, masalah yang sama boleh menyebabkan atau menyumbang kepada amenorea sama ada utama atau sekunder. Sebagai contoh, masalah hypothalamic, anoreksia atau senaman yang melampau boleh memainkan peranan utama dalam menyebabkan amenorea bergantung kepada umur orang itu dan jika dia mempunyai pengalaman datang haid.


Amenorea Utama

Amenorea utama biasanya hasil daripada keadaan genetik atau anatomi pada wanita muda yang tidak pernah datang haid (usia 16) dan tidak hamil. Banyak keadaan genetik yang disifatkan oleh amenorea adalah keadaan di mana sebahagian atau semua organ-organ dalaman wanita yang biasa sama ada gagal untuk membentuk secara normal semasa perkembangan janin atau gagal berfungsi dengan baik. Penyakit kelenjar pituitari dan hipotalamus (kawasan otak yang penting untuk mengawal pengeluaran hormon) juga boleh menyebabkan amenorea utama sejak kawasan ini memainkan peranan yang penting dalam peraturan hormon ovari.
Satu lagi punca genetik adalah sindrom Turner, di mana wanita kehilangan salah satu daripada kedua-dua kromosom X yang biasanya ada pada wanita. Dalam sindrom Turner, ovari digantikan oleh tisu parut dan pengeluaran estrogen adalah minimum, menyebabkan amenorea. Kematangan akibat estrogen pada luaran kemaluan wanita dan ciri-ciri seks juga tidak berlaku dalam sindrom Turner.

Keadaan lain yang mungkin menjadi punca amenorea utama termasuk androgen tidak peka (di mana individu mempunyai  kromosomXY (lelaki)  tetapi tidak membangunkan ciri-ciri luaran lelaki kerana kekurangan tindak balas kepada testosteron dan kesannya), hiperplasia adrenal kongenital, dan polisistiksindrom ovari (PCOS).

Amenorea Sekunder

Kehamilan adalah antara sebab yang jelas amenorea dan adalah sebab yang paling biasa bagi Amenorea Sekunder . Pelbagai punca lain dan boleh termasuk keadaan yang memberi kesan kepada ovari, rahim, hipotalamus atau kelenjar pituitari.
Hypothalamic Amenorea ditakrifkan sebagai amenorea yang disebabkan oleh gangguan dalam hormon pengatur yang dihasilkan oleh hipotalamus dalam otak. Hormon ini mempengaruhi kelenjar pituitari, yang seterusnya menghantar isyarat kepada ovari untuk menghasilkan hormon kitaran. Beberapa keadaan boleh menjejaskan hipotalamus dan menyebabkan Hypothalamic Amenorea, seperti:
  • penurunan berat badan yang melampau,
  • tekanan emosi atau fizikal,
  • senaman yang ketat,
  • sakit teruk.
Lain-lain jenis keadaan perubatan boleh menyebabkan Amenorea Sekunder:
  • tumor atau penyakit lain di kelenjar pituitari yang membawa kepada peningkatan tahap prolaktin hormon (yang terlibat dalam pengeluaran susu) juga menyebabkan amenorea kerana tahap prolaktin tinggi;
  • hipotiroidisme;
  • peningkatan tahap androgen (hormon lelaki), sama ada daripada sumber-sumber luar atau dari gangguan yang menyebabkan tubuh untuk menghasilkan tahap hormon lelaki yang terlalu tinggi;
  • kegagalan ovari (ovari kegagalan pramatang atau menopaus awal);
  • sindrom polisistik ovari;
  • Sindrom asherman adalah satu contoh penyakit rahim yang menyebabkan amenorea. Ia mengakibatkan parut pada lapisan rahim berikut instrumentasi (seperti pengembangan dan pengkuretan) rongga rahim untuk menguruskan pendarahan selepas bersalin atau jangkitan.
Amenorrhea Pasca-pil 

Wanita yang telah berhenti mengambil pil perancang harus mengalami kedatangan haid dalam tempoh tiga bulan selepas menghentikan penggunaan pil. Sebelum ini, dipercayai bahawa pil kawalan kelahiran meningkat risiko wanita amenorea berikutan penggunaan pil, tetapi ini telah terbukti ini bukanlah puncanya. Wanita yang tidak datang semula haid selepas tiga bulan selepas berhenti mengambil pil perancang perlu dinilai untuk punca amenorea menengah.



Related Articles :


Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Facebook

0 comments:

Post a Comment

VIDEO

ENTER-TAB1-CONTENT-HERE

RECENT POSTS

ENTER-TAB2-CONTENT-HERE

POPULAR POSTS

ENTER-TAB3-CONTENT-HERE
 

PAWANG MODEN Copyright © 2010 LKart Theme is Designed by Lasantha