11 May 2012

Bagaimana Asma Dirawat Dikalangan Kanak-kanak?



Berdasarkan sejarah anak anda dan keterukan asma, doktor atau akan membangunkan pelan penjagaan, yang dipanggil "asthma action plan." Pelan tindakan asma menerangkan bila dan bagaimana anak anda perlu menggunakan ubat-ubatan asma, apa yang perlu dilakukan apabila asma menjadi lebih teruk dan bila untuk mendapatkan rawatan kecemasan untuk anak anda. Pastikan anda memahami pelan ini dan tanya doktor anak anda sebarang soalan yang anda mungkin ada.

Pelan tindakan asma anak anda adalah penting untuk berjaya mengawal asma anak anda. Pastikan ia berguna untuk mengingatkan anda mengenai pelan pengurusan asma harian anak anda, serta membimbing anda apabila anak anda mengalami gejala asma.

Sebagai tambahan pastikan anda mengelakkan perkara-perkara yang boleh menyebabkan tercetusnya asma.


Apakah ubat-ubatan asma yang boleh diambil kanak-kanak?

Jika seorang bayi atau kanak-kanak mengalami gejala rawatan asma yang memerlukan rawatan dengan ubat-ubatan bronkodilator yang lebih daripada dua kali seminggu, kebanyakan doktor mengesyorkan setiap hari, ubat anti-radang.

Kebanyakan ubat asma yang diberikan kepada orang dewasa dan kanak-kanak yang lebih tua juga boleh selamat ditetapkan kepada kanak-kanak kecil dan kanak-kanak yang lebih muda. Dadah yang telah diluluskan untuk kanak-kanak yang lebih muda diberi dalam dos yang diselaraskan untuk umur dan berat badan mereka. Khusus, kanak-kanak 4 tahun dan sehingga ditetapkan asma inhaler Advair. Advair merawat kedua-dua keradangan salur pernafasan dan bronchoconstriction. Satu lagi ubat anti-radang yang dipanggil Pulmicort Respules telah diluluskan untuk kanak-kanak berusia 12 bulan dan ke atas. Dalam kes ubat sedutan, peranti penyampaian berbeza berdasarkan umur dan keupayaan kanak-kanak mungkin diperlukan. (Ramai kanak-kanak tidak mampu untuk menyelaraskan pernafasan mereka cukup baik untuk menggunakan inhaler standard.)


Related Articles :


Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Facebook

0 comments:

Post a Comment

VIDEO

ENTER-TAB1-CONTENT-HERE

RECENT POSTS

ENTER-TAB2-CONTENT-HERE

POPULAR POSTS

ENTER-TAB3-CONTENT-HERE
 

PAWANG MODEN Copyright © 2010 LKart Theme is Designed by Lasantha