14 May 2012

Khasiat Lengkuas



Pokok Lengkuas

Lengkuas (Alpinia galanga) merupakan jenis tumbuhan umbi-umbian yang boleh hidup di daerah dataran tinggi maupun dataran rendah. Di Malaysia, tumbuhan ini didapati dan biasanya dimanfaatkan sebagai campuran bahan masakan.

Tetapi tahukah anda, bahwa lengkuas ternyata mempunyai manfaat sebagai ubat?  Tumbuhan yang termasuk dalam keluarga rimpang ini rupanya telah banyak digunakan oleh para ahli homeopati dan profesional kesihatan sebagai ubat. Mahu tahu apa saja manfaat yang boleh anda peroleh dari tumbuhan yang mirip halia ini? Berikut adalah manfaatnya seperti:

- Lengkuas mengandung anti-inflamasi dan kerana itu bermanfaat dalam pengubatan arthritis dan rheumatoid arthritis (radang sendi).

- Membantu meringankan ketidakselesaan yang disebabkan sakit pada perut atau bisul.

- Untuk mencegah mabuk laut dan mual, Anda dapat mengunyah beberapa hiris lengkuas segar. Cara ini dipercayai dapat secara efektif menghentikan rasa ingin muntah.

- Lengkuas mengandung sejumlah anti-oksidan yang membantu meminimakan kerosakan yang disebabkan oleh radikal bebas dan racun dalam tubuh.

- Untuk meningkatkan peredaran darah dalam tubuh, Anda boleh memasukkan lengkuas dalam menu diet harian. Peredaran darah yang lancar pada akhirnya menjaga jantung tetap sihat.

- Jika anda menderita cirit-birit, kunyah beberapa hiris lengkuas segar sebagai pengubatan alternatif.

- Lengkuas mengandung banyak vitamin penting yang diperlukan oleh manusia seperti zat besi, sodium, vitamin A dan C, flavonoid dan fitonutrien.

Ubi Lengkuas
Bunga Lengkuas

Related Articles :


Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Facebook

0 comments:

Post a Comment

VIDEO

ENTER-TAB1-CONTENT-HERE

RECENT POSTS

ENTER-TAB2-CONTENT-HERE

POPULAR POSTS

ENTER-TAB3-CONTENT-HERE
 

PAWANG MODEN Copyright © 2010 LKart Theme is Designed by Lasantha