28 May 2012

Manfaat Aswagandha.


Apakah Aswagandha?

Ashwagandha (Withania somnifera) merupakan herba yang biasa digunakan dalam ayurveda (perubatan tradisional India). Walaupun ia tiada berkaitan dengan ginseng, Ashwagandha sering dikenali sebagai "ginseng India" kerana kesannya yang menyegarkan.


Kegunaan Ashwagandha

Ashwagandha dianggap sebagai adaptogen (sejenis herba berkata untuk menguatkan ketahanan anda terhadap tekanan pada masa yang sama meningkatkan tenaga anda). Sering digunakan untuk meningkatkan sistem imun selepas penyakit, Ashwagandha juga termasuk di dalam formulasi yang bertujuan untuk merawat keadaan-keadaan ini:

rheumatoid arthritis
kesakitan
keletihan
gangguan gastrousus
jangkitan kulit
epilepsi


Manfaat Ashwagandha 

Penyelidikan pada Ashwagandha adalah terhad, tetapi beberapa kajian telah menunjukkan bahawa herba boleh menjadi berguna dalam menangani masalah kesihatan berikut:

1) Osteoartritis

Bagi kajian 2008, saintis menguji kesan Ashwagandha pada rawan manusia dan mendapati bahawa herba boleh membantu melindungi daripada radang dan kerosakan rawan yang dikaitkan dengan osteoartritis.

2) Kebimbangan

Dalam kajian yang berasaskan haiwan yang diterbitkan pada tahun 2000, penyelidik mendapati bahawa Ashwagandha mempunyai kesan anti-kebimbangan yang serupa dengan lorazepam (ubat yang digunakan untuk merawat gangguan keresahan). Herba ini juga muncul untuk meredakan kemurungan.


3) Kencing Manis Tahap 2

Ashwagandha boleh membantu menormalkan gula dalam darah dan meningkatkan sensitiviti insulin, mengikut permulaan, penyelidikan berasaskan haiwan diterbitkan pada tahun 2008.

4) Kanser

Dalam kajian 2003, ujian ke atas talian sel manusia tumor mendedahkan bahawa Ashwagandha boleh memperlahankan pertumbuhan kanser paru-paru, payudara, dan sel-sel kanser kolon.

Diterbitkan pada tahun 2007, satu lagi kajian ke atas sel-sel manusia menunjukkan bahawa Ashwagandha boleh menghalang pertumbuhan tumor tanpa merosakkan sel-sel normal.


Bagaimana untuk Gunakan Ashwagandha?

Ashwagandha boleh didapati dalam bentuk kapsul, serbuk, dan tinctures, semua yang boleh ditemui dalam cerita-makanan kesihatan dan farmasi yang khusus dalam ubat semula jadi. Herba ini juga biasa yang diketengahkan di dalam formula adaptogen, yang mungkin mengandungi herba seperti ginseng dan rhodiola.

Apakah Ashwagandha Selamat?

Walaupun Ashwagandha amnya dianggap selamat, herba ini boleh menyebabkan keguguran apabila diambil dalam dos yang sangat besar. Oleh itu, wanita mengandung perlu mengelakkan penggunaan Ashwagandha.

Ashwagandha juga boleh meningkatkan potensi barbiturat (kelas ubat-ubatan yang menekan sistem saraf pusat).



Related Articles :


Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Facebook

0 comments:

Post a Comment

VIDEO

ENTER-TAB1-CONTENT-HERE

RECENT POSTS

ENTER-TAB2-CONTENT-HERE

POPULAR POSTS

ENTER-TAB3-CONTENT-HERE
 

PAWANG MODEN Copyright © 2010 LKart Theme is Designed by Lasantha