11 May 2012

Bagaimana asma didiagnosis di kalangan kanak-kanak?


Bagaimana asma didiagnosis di kalangan kanak-kanak?
Asma selalunya sukar untuk didiagnosis pada bayi. Walau bagaimanapun, di kalangan kanak-kanak yang lebih tua penyakit itu sering boleh didiagnosis berdasarkan sejarah perubatan, gejala anak anda, dan pemeriksaan fizikal.

Sejarah perubatan dan deskripsi simptom.
Doktor anak anda akan berminat dalam sejarah mana-mana masalah pernafasan yang mungkin dipunyai oleh anda atau anak anda, serta sejarah keluarga asma, alahan, keadaan kulit yang dipanggil ekzema, atau lain-lain penyakit paru-paru. Ia adalah penting bahawa anda menerangkan gejala anak anda - batuk, berdehit, sesak nafas, sakit dada atau sesak secara terperinci, termasuk bila dan berapa kerap gejala-gejala ini telah berlaku.


Pemeriksaan fizikal. 
Semasa pemeriksaan fizikal, doktor akan mendengar jantung dan paru-paru anak anda.

Ujian.
Kanak-kanak akan di X-ray dada dan ujian pulmonary function tests. Juga dikenali sebagai ujian fungsi paru-paru, ujian ini mengukur jumlah udara di dalam paru-paru dan berapa cepat ia boleh dihembuskan. Keputusan membantu doktor menentukan betapa teruk asma. Pada amnya, kanak-kanak yang lebih muda daripada 5 tahun tidak dapat melaksanakan ujian fungsi pulmonari. Oleh itu doktor bergantung pada sejarah, gejala dan peperiksaan dalam membuat diagnosis.

Ujian-ujian lain juga boleh dijalankan untuk membantu mengenal pasti pencetus asma tertentu. Ujian-ujian ini mungkin termasuk ujian kulit alergi, ujian darah dan sinar-X untuk menentukan jika jangkitan resdung atau penyakit refluks gastroesophageal (keadaan gastrousus yang menyebabkan refluks daripada kandungan asid perut ke dalam esofagus atau bahkan ke dalam paru-paru) merumitkan asma.



Related Articles :


Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Facebook

0 comments:

Post a Comment

VIDEO

ENTER-TAB1-CONTENT-HERE

RECENT POSTS

ENTER-TAB2-CONTENT-HERE

POPULAR POSTS

ENTER-TAB3-CONTENT-HERE
 

PAWANG MODEN Copyright © 2010 LKart Theme is Designed by Lasantha