11 May 2012

Bagaimana Saya Memberi Ubat Asma Untuk Anak Saya?


Anda mungkin akan memberi ubat asma anak anda menggunakan home nebuliser, juga dikenali sebagai mesin pernafasan. Nebuliser memberikan ubat asma, biasanya bronkodilator, dengan menukar mereka daripada cecair kepada kabus. Anak anda mendapat ubat dengan bernafas melalui 1 facemask. Rawatan pernafasan ini biasanya mengambil masa kira-kira 10-15 minit dan diberi beberapa kali sehari. Doktor anak anda akan memberitahu anda berapa kerap untuk memberi rawatan pernafasan anak anda, berdasarkan keterukan asma.
Anak anda mungkin boleh menggunakan alat metered dose inhaler (MDI) dengan spacer. Spacer adalah ruang yang melekat kepada MDI itu. Berbincang dengan doktor anak anda untuk melihat jika MDI dengan spacer yang tepat untuk anak anda.


Bagaimana saya tahu apabila asma anak saya dikawal dengan baik?

Anda tahu asma anak anda dikawal dengan baik jika, dengan ubat-ubatan, anak anda:

-Aktif, kehidupan yang normal
-Mempunyai beberapa gejala yang menyusahkan
-Menghadiri sekolah setiap hari
-Melakukan aktiviti harian tanpa kesukaran
-Kurangberjumpa dengan doktor, bilik kecemasan, atau hospital untuk asma
-Mempunyai beberapa kesan sampingan asma


Dengan belajar tentang asma dan bagaimana ia boleh dikawal, anda mengambil langkah yang penting ke arah menguruskan penyakit anak anda. Kami menggalakkan anda untuk bekerja rapat dengan pasukan penjagaan asma anak anda untuk belajar semua  tentang asma, bagaimana untuk mengelakkan pencetus, apa yang ubat-ubatan lakukan dan bagaimana untuk memberikan ubat dengan betul. Dengan penjagaan yang betul, anak anda boleh hidup bebas daripada gejala-gejala asma dan mengekalkan normal, gaya hidup sihat.

Adakah anak saya boleh mengatasi asma?

Sekali saluran pernafasan seseorang menjadi sensitif kerana asma, mereka tetap sedemikian rupa untuk seumur hidup. Walau bagaimanapun, kira-kira 50% daripada kanak-kanak mengalami penurunan ketara dalam gejala asma dimasa mereka meningkat remaja, oleh itu yang dikatakan telah "outgrown" asma mereka. Kira-kira separuh daripada kanak-kanak ini akan mengalami gejala lagi dalam 30-dan / atau 40. Malangnya, tidak ada cara untuk meramalkan yang gejala akan berkurangan semasa remaja dan akan berulang di kemudian hari.




Related Articles :


Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Facebook

1 comments:

Cendawan Susu Harimau said...

try ni http://cendawansusuharimauligno.blogspot.com/2012/05/cendawan-susu-harimau-ligno.html

Post a Comment

VIDEO

ENTER-TAB1-CONTENT-HERE

RECENT POSTS

ENTER-TAB2-CONTENT-HERE

POPULAR POSTS

ENTER-TAB3-CONTENT-HERE
 

PAWANG MODEN Copyright © 2010 LKart Theme is Designed by Lasantha