29 May 2012

Tongkat Ali



Tongkat Ali telah digelar "Viagra Asia" dalam laporan Mei 1999 dalam New Sunday Times.

Ia telah digunakan di Malaysia selama bertahun-tahun oleh kaum lelaki untuk meningkatkan keinginan seks, libido, prestasi seksual dan merawat mati pucuk.

Tongkat ali muncul untuk bekerja bagi peningkatan aras hormon testosteron. Testosteron  bertanggungjawab untuk pertumbuhan dan perkembangan organ pembiakan lelaki, termasuk zakar, buah zakar, skrotum, prostat, dan vesikel seminal. Paras testosteron biasa mengekalkan tahap tenaga, emosi, kesuburan, dan keinginan seks.

Kerana sifat meningkatkan testosteron, tongkat ali juga digunakan oleh ahli bina badan untuk meningkatkan jisim otot dan kekuatan.

Keselamatan

Kesan sampingan yang dilaporkan termasuk insomnia, kebimbangan dan kegelisahan.

Tongkat ali tidak harus digunakan oleh wanita mengandung atau menyusu atau kanak-kanak.

Kerana tongkat ali meningkatkan tahap testosteron, ia tidak boleh digunakan oleh lelaki dengan kanser payudara atau kanser prostat, kencing manis, penyakit jantung, penyakit buah pinggang, penyakit hati, atau apnea tidur.

Tongkat ali tidak harus digunakan oleh orang-orang yang mempunyai sistem imun yang lemah kerana sesetengah bukti menunjukkan ia boleh melemahkan lagi fungsi imun.

Interaksi Ubat

Tongkat ali tidak harus digunakan oleh orang-orang yang mengambil dadah immunosuppressant.

Secara khususnya, adalah penting untuk memberitahu doktor atau ahli farmasi jika anda mengambil insulin. Tongkat ali boleh mengurangkan tahap gula dalam darah.



Related Articles :


Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Facebook

0 comments:

Post a Comment

VIDEO

ENTER-TAB1-CONTENT-HERE

RECENT POSTS

ENTER-TAB2-CONTENT-HERE

POPULAR POSTS

ENTER-TAB3-CONTENT-HERE
 

PAWANG MODEN Copyright © 2010 LKart Theme is Designed by Lasantha