29 May 2012

Centella asiatica (Pegaga)


Centella asiatica, herba saka yang juga dikenali sebagai pegaga,  berbentuk kipas, daun hijau yang dituai dan digunakan untuk tujuan perubatan. Berasal dari China, Jepun, India danMalaysia, herba mempunyai sejarah penggunaan yang panjang dalam bidang-bidang ini. Pengamal perubatan di Amerika Syarikat dan Eropah telah baru-baru ini mengambil kepentingan dalam herba untuk manfaat kesihatan yang mungkin. Walaupun Centella asiatica kelihatan selamat apabila diambil seperti yang diarahkan, Universiti Maryland Medical Center memberi amaran terhadap mengambil herba ini selama lebih dari enam minggu tanpa berunding dengan doktor. Juga, individu yang menghidap penyakit hati atau sejarah lesi kulit kanser tidak seharusnya mengambil Centella asiatica. Sentiasa berbincang dengan doktor anda sebelum rawatan sendiri dengan ini atau mana-mana herba lain, terutamanya jika anda mengambil ubat-ubatan preskripsi.


Centella asiatica boleh membantu mengurangkan bengkak dan meningkatkan peredaran darah pada individu seperti vena varikos dan kekurangan vena, keadaan yang menyebabkan kebengkakan di kaki. Satu kajian, diterbitkan di Angiology dalam tahun 2001, telah mengkaji pesakit dengan tekanan darah tinggi mengambil Centella asiatica bagi tempoh empat minggu. Pada akhir kajian, individu yang mengambil Centella asiatica mengalami pengurangan ketara dalam bengkak pergelangan kaki, bengkak, sakit, kejang dan keletihan di hujung kaki yang lebih rendah berbanding dengan plasebo. Penyelidik menyatakan bahawa dos 180 mg sehari adalah lebih berkesan dalam mengurangkan gejala-gejala yang dikaitkan dengan hipertensi daripada dos yang rendah.

Penyembuhan Luka
Secara tradisinya, ia digunakan untuk merawat luka ringan, Centella asiatica mengandungi bahan kimia yang dikenali sebagai triterpenoids yang muncul untuk mempercepatkan penyembuhan luka, meningkatkan antioksidan di tapak luka, menguatkan kulit dan meningkatkan bekalan darah ke bahagian yang luka. Satu kajian yang diterbitkan pada tahun 2006 dalam Journal of Lower Extremity Wounds mengkaji kesan Centella asiatica pada luka tikus. Kajian mendapati bahawa luka yang dirawat dengan ekstrak daun Centella asiatica menguncup dan sembuh dengan ketara lebih cepat daripada luka yang tidak dirawat. Walaupun kajian ke atas manusia kekurangan, bukti ini muncul untuk mengesahkan penggunaan herba tradisional sebagai penyembuh luka.

Kebimbangan
Triterpenoids yang terdapat didalam centella asiatica juga boleh mengurangkan kebimbangan dan meningkatkan fungsi mental sesetengah individu. Menurut satu kajian, yang disiarkan dalam Jurnal Klinikal Psychopharmacology dalam tahun 2000, pesakit diberikan Centella asiatica telah kurang dikejutkan oleh bunyi yang baru 30 hingga 60 minit selepas mengambil dos tunggal berbanding pesakit yang tidak mengambil herba. Sementara ada penemuan menunjukkan bahawa Centella asiatica mempunyai aktiviti anti-keresahan di kalangan manusia, penyelidik mengambil perhatian bahawa keberkesanan terapi untuk merawat gejala kebimbangan masih tidak jelas.

Manfaat Lain
Pengamal perubatan telah menggunakan Centella asiatica untuk merawat pelbagai jenis penyakit selama beribu-ribu tahun termasuk kusta, ekzema, psoriasis, jangkitan pernafasan, ulser, selsema, hepatitis, epilepsi, keletihan, demam, asma dan sifilis. Dalam perubatan Cina, Centella asiatica juga dikenali sebagai herba "pancutan air hidup" kerana ia kononnya meningkatkan umur panjang. Walaupun belum ada lagi kajian saintifik untuk membuktikan keberkesanan pegaga, pengamal herba kadang-kadang menggunakan herba ini untuk rawatan insomnia, scleroderma, kanser, gangguan peredaran darah, tekanan darah tinggi, kehilangan ingatan, parut dan selulit.

Related Articles :


Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Facebook

0 comments:

Post a Comment

VIDEO

ENTER-TAB1-CONTENT-HERE

RECENT POSTS

ENTER-TAB2-CONTENT-HERE

POPULAR POSTS

ENTER-TAB3-CONTENT-HERE
 

PAWANG MODEN Copyright © 2010 LKart Theme is Designed by Lasantha