01 June 2012

Apakah rawatan untuk amenorea?


Apakah rawatan untuk amenorea?
Rawatan amenorea rendah dan menengah ditentukan oleh sebab mengapa terjadinya amenorea. Matlamat rawatan adalah untuk melegakan gejala-gejala ketidakseimbangan hormon, untuk menubuhkan haid, mencegah komplikasi yang dikaitkan dengan amenorea, dan / atau untuk mencapai kesuburan, walaupun tidak semua matlamat-matlamat ini boleh dicapai dalam setiap kes.

Dalam kes-kes di mana keabnormalan genetik atau anatomi adalah punca amenorea (amenorea biasanya rendah), pembedahan mungkin disyorkan untuk membetulkan keabnormalan anatomi.

Hypothalamic amenorea yang berkaitan dengan kehilangan berat badan, senaman yang berlebihan, penyakit fizikal, atau tekanan emosi biasanya boleh diperbetulkan dengan menangani punca-punca asas. Sebagai contoh, pertambahan berat badan dan pengurangan keamatan senaman biasanya dapat memulihkan haid di kalangan wanita yang telah menghidapi amenorea disebabkan penurunan berat badan atau senaman yang terlalu intensif, atau kedua-duanya, yang tidak mempunyai sebab-sebab tambahan amenorea. Dalam sesetengah kes, nasihat pemakanan mungkin manfaat.

Dalam kegagalan ovari pramatang, terapi hormon boleh disyorkan kedua-dua untuk mengelakkan gejala yang tidak menyenangkan kehabisan estrogen serta mengelakkan komplikasi tahap estrogen rendah seperti osteoporosis. Ini boleh terdiri daripada rawatan pil oral kontraseptif bagi wanita yang tidak inginkan estrogen mengandung atau alternatif dan ubat progesteron. Walaupun terapi hormon menopaus telah dikaitkan dengan risiko kesihatan tertentu di kalangan wanita yang lebih tua, wanita muda dengan kegagalan ovari pramatang boleh mendapat manfaat daripada terapi ini untuk mengelakkan kehilangan jisim tulang.
Wanita dengan PCOS (sindrom polisistik ovari) boleh mendapat manfaat daripada rawatan yang mengurangkan tahap atau aktiviti hormon lelaki, atau androgen.

Ubat agonis dopamin seperti bromocriptine (Parlodel) boleh mengurangkan tahap prolaktin yang tinggi, yang boleh bertanggungjawab untuk amenorea. Akibatnya, paras ubat yang boleh diselaraskan oleh doktor mengikut kesesuaian pesakit.

Dibantu teknologi pembiakan dan pentadbiran ubat gonadotropin (ubat yang merangsang pematangan folikel dalam ovari) boleh menjadi sesuai untuk wanita dengan beberapa jenis amenorea yang ingin cuba untuk hamil.

Sementara banyak syarikat dan individu telah memasarkan terapi herba sebagai rawatan untuk amenorea, tetapi tiada yang telah meyakinkan terbukti memberi manfaat. Terapi herba yang tidak dikawal selia oleh FDA AS dan kualiti sediaan herba tidak diuji. Ubat-ubat herba telah dikaitkan dengan kesan sampingan yang serius dan hinggakan boleh membawa maut di dalam kes-kes yang jarang berlaku, dan beberapa persiapan telah terbukti mengandungi paras toksin yang tinggi. Sebelum membuat keputusan untuk mengambil ubat semulajadi atau alternatif bagi amenorea, ia adalah bijaksana untuk mendapatkan nasihat doktor anda.

Related Articles :


Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Facebook

0 comments:

Post a Comment

VIDEO

ENTER-TAB1-CONTENT-HERE

RECENT POSTS

ENTER-TAB2-CONTENT-HERE

POPULAR POSTS

ENTER-TAB3-CONTENT-HERE
 

PAWANG MODEN Copyright © 2010 LKart Theme is Designed by Lasantha