10 June 2012

Apakah ujian saringan untuk kanser prostat?



Ujian saringan adalah ujian yang dilakukan pada jangka masa yang tetap untuk mengesan penyakit seperti kanser prostat di peringkat awal. Jika hasil ujian saringan adalah normal, penyakit itu dianggap tidak hadir. Jika ujian saringan adalah tidak normal, penyakit ini kemudiannya disyaki hadir, dan ujian selanjutnya biasanya diperlukan untuk mengesahkan (untuk membuat diagnosis secara muktamad). Kanser prostat biasanya disyaki mulanya kerana kelainan daripada satu atau kedua-dua ujian saringan yang digunakan untuk mengesan kanser prostat. Ujian saringan pemeriksaan digital rektum dan ujian darah yang dikenali sebagai Prostate Specific Antigen (PSA).

Dalam pemeriksaan digital ke dalam dubur, doktor merasakan (palpates) kelenjar prostat dengan jari telunjuk bersarung getah di dalam rektum untuk mengesan keabnormalan kelenjar. Oleh itu, sekali gus, ketakteraturan, atau kekerasan dirasai di permukaan kelenjar adalah suatu keputusan yang mencurigakan untuk kanser prostat. Sehubungan itu, doktor selalunya mencadangkan melakukan pemeriksaan digital rektum dalam umur lelaki 40 dan lebih.

Ujian PSA adalah ujian darah yang mudah, disalin dan yang agak tepat. Ia digunakan untuk mengesan protein (antigen khusus prostat) yang dikeluarkan dari kelenjar prostat ke dalam darah. Tahap PSA adalah biasanya lebih tinggi daripada 4ng/mL dalam penghidap kanser prostat berbanding pada orang tanpa kanser. Situasi jangkitan, saiz dan radang prostat besar adalah sebab-sebab lain mengapa PSA boleh dinaikkan. PSA amat berharga sebagai ujian saringan untuk kanser prostat. Sehubungan itu, doktor selalunya mencadangkan melakukan PSA dalam umur lelaki 40 dan lebih. Saringan berikutnya disyorkan berdasarkan keutamaan individu dan penilaian risiko untuk mendapat kanser prostat. Sebagai contoh, pesakit yang mempunyai risiko tinggi menghidapi kanser prostat kerana sejarah keluarga atau awal PSA yang tinggi perlu mempunyai penilaian yang lebih kerap (biasanya setiap tahun).

Walaupun masih dianggap kontroversi, kebanyakan urologi mengesyorkan pemeriksaan tetap bagi kanser prostat di kalangan lelaki yang berkemungkinan untuk tinggal untuk lebih daripada 10 tahun (sebagai contoh, jangka hayat> 10 tahun). Persatuan Urologi Amerika (AUA) mengeluarkan garis panduan terbaru mereka untuk kanser prostat pada tahun 2009. Menurut mereka, lelaki pada usia 40 tahun perlu ditawarkan ujian asas PSA dan pemeriksaan prostat (pemeriksaan rektum digital atau DRE) untuk memastikan risiko kanser prostat. Selepas pemeriksaan dan ujian boleh dilakukan mengikut kepada penemuan ini pada penilaian awal dan risiko seseorang individu mendapat penyakit berasaskan faktor-faktor lain seperti bangsa, etnik, dan sejarah kanser prostat keluarga. Seperti yang disebut, kebanyakan urologi akan menasihati beberapa bentuk saringan lelaki dengan jangka hayat yang lebih besar daripada 10 tahun. Paling kerap, ia akan dilakukan pada setiap tahun. Walaupun, tiada umur yang pasti untuk menghentikan saringan kanser prostat, kebanyakan doktor jarang akan menyaring lelaki lebih daripada 75 tahun bagi penyakit ini.

Keputusan ujian PSA di bawah 4 nanograms setiap mililiter darah pada amnya dianggap biasa. (Lihat dua bahagian seterusnya pada ketinggian palsu positif PSA dan penghalusan dalam ujian PSA.) Terdapat trend baru-baru ini, bagaimanapun, untuk melaksanakan prostat biopsi pada semua pesakit dengan PSA lebih daripada 2.5 ng / ml untuk mengesan kanser prostat di peringkat awal (dan diharapkan, benar-benar boleh diubati). Persatuan garis panduan Urologi Amerika (2009) tidak mentakrifkan titik tolak yang pasti tetapi memaklumkan bahawa semua faktor risiko lain untuk kanser prostat perlu diambil kira semasa membuat keputusan sama ada untuk meneruskan biopsi. Salah satu faktor penting yang perlu dipertimbangkan ialah kadar di mana nilai PSA telah meningkat dari masa ke masa pada ukuran berulang (PSA halaju). Keputusan antara 4 dan 10 dianggap sebagai pinggiran. Nilai-nilai pinggiran ditafsirkan dalam konteks umur, pesakit, gejala, tanda, sejarah keluarga, dan perubahan dalam tahap PSA dari masa ke masa. Keputusan yang lebih tinggi daripada 10 dianggap tidak normal, mencadangkan kemungkinan kanser prostat. Ia telah menunjukkan bahawa semakin tinggi nilai PSA, semakin besar kemungkinan diagnosis kanser prostat. Tambahan pula, tahap PSA cenderung untuk meningkatkan apabila kanser telah berkembang dari organ-terbatas kanser prostat kepada penyebaran tempatan kepada penyebaran jauh (metastatik). Nilai yang sangat tinggi, seperti 30 atau 40 dan lebih, biasanya disebabkan oleh kanser prostat.

Related Articles :


Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Facebook

0 comments:

Post a Comment

VIDEO

ENTER-TAB1-CONTENT-HERE

RECENT POSTS

ENTER-TAB2-CONTENT-HERE

POPULAR POSTS

ENTER-TAB3-CONTENT-HERE
 

PAWANG MODEN Copyright © 2010 LKart Theme is Designed by Lasantha