10 June 2012

Apakah komplikasi amenorea?


Ketidaksuburan adalah satu komplikasi ketara amenorea untuk wanita yang berhasrat untuk hamil. Osteopenia (pengurangan dalam kepadatan tulang) atau osteoporosis adalah satu komplikasi tahap estrogen rendah, yang mungkin berlaku dengan amenorea berpanjangan. Komplikasi lain daripada amenorea bergantung kepada penyebab yang mendasari amenorea.


Amenorea boleh dicegah?
Amenorea adalah gejala dan bukannya penyakit. Oleh itu, amenorea boleh dicegah hanya setakat punca-punca asas. Sebagai contoh, amenorea hasil daripada keadaan genetik atau semula jadi tidak dapat dielakkan. Sebaliknya, amenorea hasil daripada diet ketat yang dikenakan oleh diri sendiri atau senaman intensif biasanya boleh dicegah.


Apakah kesan bagi wanita yang mengalami amenorea?
Kesan untuk amenorea berbeza dan bergantung kepada punca amenorea itu. Amenorea hypothalamic adalah hasil daripada tekanan, senaman, atau penurunan berat badan secara amnya boleh diperbetulkan jika faktor-faktor yang bertanggungjawab boleh diperbetulkan. Perubatan dan terapi hormon boleh memberikan manfaat yang besar dalam mencegah kesan sampingan yang tidak menyenangkan atau komplikasi amenorea kepada ramai wanita.



Related Articles :


Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Facebook

0 comments:

Post a Comment

VIDEO

ENTER-TAB1-CONTENT-HERE

RECENT POSTS

ENTER-TAB2-CONTENT-HERE

POPULAR POSTS

ENTER-TAB3-CONTENT-HERE
 

PAWANG MODEN Copyright © 2010 LKart Theme is Designed by Lasantha