15 June 2012

Apakah gejala-gejala jangkitan vaginal yeast dan vulvitis?


Jangkitan vaginal yeast dan gejala punca vulvitis tidak spesifik, yang bermaksud bahawa selain daripada jangkitan yeast, keadaan lain boleh menyebabkan gejala-gejala yang serupa. Tanda-tanda umum jangkitan vaginal yeast gatal-gatal di kawasan faraj dan / atau vulvar. Gejala-gejala lain jangkitan vaginal yeast dan vulvitis termasuk:

  • rasa seperti terbakar,
  • kesakitan,
  • kesakitan semasa persetubuhan dan / atau membuang air kecil, dan
  • keputihan. (Keputihan tidak sentiasa ada, tetapi apabila ia berlaku, pelepasan tidak berbau dan biasanya mempunyai keputihan, penampilan tebal dan tekstur, seperti keju lembut.)
Vulvitis juga boleh menyebabkan kesakitan tempatan di samping gejala-gejala di atas. Sakit di kawasan vulvar dirujuk untuk sebagai vulvodynia.

Dalam sehingga 5% wanita, yeast vulvovaginitis boleh menyebabkan masalah berulang. Jangkitan yeast berulang berlaku apabila seorang wanita mempunyai empat atau lebih jangkitan dalam satu tahun yang tidak berkaitan dengan penggunaan antibiotik. Jangkitan yeast berulang mungkin berkaitan dengan keadaan perubatan yang sebenar dan mungkin memerlukan rawatan yang lebih agresif.

Bagaimana jangkitan vaginal yeast dan vulvitis didiagnosis?
Jangkitan vaginal yeast dicadangkan apabila keputihan "cheesy" dikesan ke atas dinding faraj, tetapi gejala-gejala jangkitan vaginal yeast adalah tidak spesifik dan mungkin disebabkan oleh punca-punca lain. Untuk memasyhur diagnosis dan untuk menolak apa-apa sebab-sebab lain gejala, doktor anda mungkin mengambil spesimen yang dikikis dari kawasan yang terjejas untuk analisis yang mikroskopik atau untuk diselidik di makmal. Pengenalan yeast di bawah mikroskop, apabila mungkin, adalah cara yang paling murah dan paling cepat dan tepat untuk diagnosis.


Related Articles :


Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Facebook

0 comments:

Post a Comment

VIDEO

ENTER-TAB1-CONTENT-HERE

RECENT POSTS

ENTER-TAB2-CONTENT-HERE

POPULAR POSTS

ENTER-TAB3-CONTENT-HERE
 

PAWANG MODEN Copyright © 2010 LKart Theme is Designed by Lasantha