05 June 2012

Apakah Yis?







Apakah yis?
Yis adalah kulat saintifik disebut sebagai Candida. Jenis tertentu kulat yang paling sering bertanggungjawab bagi vaginitis adalah Candida albicans. Yis adalah biasa terdapat pada kulit manusia yang normal dan di kawasan lembapan, seperti mulut dan faraj. Malah, dianggarkan bahawa antara 20% -50% wanita yang sihat biasanya membawa yis di kawasan vagina.


Apakah vaginitis?
Vaginitis adalah keradangan vagina. Vaginitis adalah sangat biasa dan dilaporkan seramai 75% wanita di peringkat tertentu dalam kehidupan mereka. Vaginitis boleh disebabkan oleh beberapa jangkitan, termasuk bakteria (seperti Gardnerella dan gonorea), protozoa (trichomonas), dan yis (Candida). Jangkitan yis vagina, yang merupakan bentuk yang paling biasa vaginitis, sering dirujuk sebagai Vaginal Candidiasis.


Apakah vulvitis?
Vulvitis adalah keradangan organ-organ luaran kemaluan perempuan (vulva). Vulva termasuk labia, kelentit dan pintu masuk ke vagina (vestibule vagina). Keradangan vulva yang disebut sebagai vulvitis. Vulvitis, seperti vaginitis, boleh disebabkan oleh beberapa jangkitan yang berbeza. Kerana vulva juga sering radang apabila terdapat radang vagina, vaginitis kadangkala dirujuk sebagai vulvovaginitis.


Apakah yang menyebabkan jangkitan yis vagina?
Jangkitan yis vagina berlaku apabila yis baru diperkenalkan ke dalam kawasan vagina, atau apabila terdapat peningkatan dalam kuantiti yis yang sudah ada dalam vagina berbanding dengan kuantiti bakteria normal. Sebagai contoh, apabila biasa, bakteria perlindungan dihapuskan oleh antibiotik (yang diambil untuk merawat saluran kencing, pernafasan, atau lain-lain jenis jangkitan) atau oleh dadah imunosupresif, yis boleh membiak, menyerang tisu dan menyebabkan kerengsaan lapisan vagina (vaginitis).

Jangkitan yis vagina juga boleh berlaku akibat kecederaan kepada vagina dalam, seperti selepas kemoterapi. Juga, wanita yang mempunyai sistem imun yang ditindas (contohnya, mereka yang mengambil ubat-ubatan yang berkaitan dengan kortison sebagai Prednisolone) membangunkan jangkitan yis vagina lebih kerap daripada wanita dengan imuniti biasa. Keadaan lain yang boleh mempengaruhi wanita untuk membangunkan jangkitan yis vagina termasuk diabetes mellitus, kehamilan dan mengambil pil perancang. Penggunaan douches atau semburan kebersihan vagina wangi juga boleh meningkatkan risiko wanita membangunkan jangkitan yis vagina.

Jangkitan yis vagina tidak dianggap sebagai jangkitan kelamin (STD), sejak Candida boleh hadir dalam vagina biasa dan keadaan itu tidak berlaku pada wanita yang bujang. Walau bagaimanapun, adalah mungkin bagi lelaki untuk mendapat gejala kerengsaan kulit zakar daripada jangkitan yis selepas hubungan seks dengan pasangan yang dijangkiti.



Related Articles :


Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Facebook

0 comments:

Post a Comment

VIDEO

ENTER-TAB1-CONTENT-HERE

RECENT POSTS

ENTER-TAB2-CONTENT-HERE

POPULAR POSTS

ENTER-TAB3-CONTENT-HERE
 

PAWANG MODEN Copyright © 2010 LKart Theme is Designed by Lasantha