09 June 2012

Bagaimana penyebaran penyakit kaki tangan dan mulut?


HFM merebak seorang ke seorang melalui sentuhan langsung dengan virus menjangkiti (sama ada virus Coxsackie A-16 atau enterovirus 71). Virus ini yang paling biasa dijumpai di kawasan hidung dan tekak tetapi juga dalam cecair dari lepuh atau najis individu yang dijangkiti. Individu yang dijangkiti adalah yang paling mudah berjangkit pada minggu pertama penyakit mereka. HFM tidak boleh menjangkit dari peliharaan atau haiwan.


Virus yang menyebabkan HFM boleh terus berada dalam saluran pernafasan atau usus orang yang dijangkiti selama beberapa minggu ke beberapa bulan. Ia adalah mungkin untuk menyebarkan jangkitan walaupun individu yang secara rasmi sakit telah sepenuhnya pulih. Sesetengah individu (paling biasa dewasa) boleh menunjukkan sebarang gejala semasa jangkitan mereka tetapi secara tidak sengaja boleh menghantar penyakit kepada orang-orang (biasanya bayi dan kanak-kanak) yang tidak kebal.

Apakah tempoh inkubasi bagi kaki tangan dan mulut?

HFM adalah sederhana berjangkit dan merebak dari seorang ke seorang. Ia tidak boleh disebarkan oleh haiwan. Biasanya virus itu disebarkan melalui rembesan mulut (lelehan hidung, air liur, dll) atau melalui najis. Terdapat tempoh inkubasi yang ringkas, empat hingga enam hari antara pendedahan dan pembangunan tanda-tanda awal (demam dan dedar). Seseorang yang paling mudah berjangkit pada minggu pertama penyakit.

Bilakah penyakit kaki tangan dan mulut berlaku?

Musim bunga dan musim luruh adalah musim yang paling kerap untuk epidemik masyarakat HFM. Walaupun sesiapa sahaja yang terdedah kepada punca virus HFM boleh mendapat penyakit, tidak semua orang yang dijangkiti akan mengalami gejala.

Bagaimana penyakit kaki tangan dan mulut menjejaskan kehamilan dan bayi?

Biasanya HFM adalah satu penyakit kanak-kanak berumur kurang daripada 10 tahun; orang dewasa amnya jika telah terdedah semasa zaman kanak-kanak dan mengekalkan keimunan semula jadi. Maklumat mengenai pendedahan janin untuk HFM semasa hamil adalah terhad. Tiada bukti yang kukuh wujud bahawa jangkitan enterovirus ibu dikaitkan dengan komplikasi seperti keguguran spontan atau kecacatan kongenital. Walau bagaimanapun, jika bayi yang dilahirkan oleh seorang ibu sudah ada gejala HFM aktif, risiko jangkitan neonatal adalah tinggi. Biasanya, bayi yang baru dilahirkan itu mempunyai penyakit yang ringan. Jarang, jangkitan teruk yang melibatkan organ-organ penting seperti hati, jantung, dan otak boleh membawa maut.



Related Articles :


Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Facebook

0 comments:

Post a Comment

VIDEO

ENTER-TAB1-CONTENT-HERE

RECENT POSTS

ENTER-TAB2-CONTENT-HERE

POPULAR POSTS

ENTER-TAB3-CONTENT-HERE
 

PAWANG MODEN Copyright © 2010 LKart Theme is Designed by Lasantha