09 June 2012

Apakah Penyakit Kaki, Tangan Dan Mulut?


Penyakit kaki tangan dan mulut (HFM) adalah jangkitan virus yang dicirikan oleh demam dan ruam tipikal yang paling kerap dilihat pada tapak tangan, tapak kaki dan di dalam mulut. Ia tidak patut dikelirukan dengan kaki (berkuku) dan penyakit mulut yang mempengaruhi lembu, biri-biri dan babi.


Apakah gejala dan tanda-tanda penyakit kaki tangan dan mulut?

HFM adalah yang paling biasa penyakit musim bunga dan musim luruh. Tanda-tanda awal demam sederhana (101 F-102 F) dan dedar diikuti ruam dalam masa satu atau dua hari. Kecil (2 mm-3 mm) bintik-bintik merah yang cepat berkembang menjadi lepuh kecil (vesikel) muncul di tangan, tapak kaki dan rongga mulut. Gusi, lidah dan pipi dalaman yang paling sering terlibat. Lesi kaki juga mungkin melibatkan bahagian punggung. Lesi lisan sering dikaitkan dengan sakit tekak dan selera makan berkurang.


Apa yang menyebabkan penyakit tangan kaki dan mulut?

HFM adalah disebabkan oleh beberapa jenis virus enterovirus. Punca yang paling biasa adalah Coxsackie virus A-16; kurang kerap enterovirus 71 menjadi ejen berjangkit. . Walau bagaimanapun, pesakit yang dijangkiti dengan enterovirus 71 lebih cenderung untuk mengalami komplikasi jarang berlaku (contohnya, meningitis virus atau penglibatan otot jantung).



Related Articles :


Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Facebook

0 comments:

Post a Comment

VIDEO

ENTER-TAB1-CONTENT-HERE

RECENT POSTS

ENTER-TAB2-CONTENT-HERE

POPULAR POSTS

ENTER-TAB3-CONTENT-HERE
 

PAWANG MODEN Copyright © 2010 LKart Theme is Designed by Lasantha