08 May 2011

Kelebihan Menyusui


Air Susu Ibu (ASI) bukan saja terbukti bermanfaat untuk bayi tetapi juga memberikan manfaat kesihatan untuk ibu juga. Misalnya untuk menyihatkan jantung.


Penelitian ini dilakukan oleh para penyelidik dari Universiti Pittsburg Amerika Syarikat yang melibatkan 140 ribu ibu yang menyusukan bayi menjadi objeknya.

Pada penelitian tersebut terbukti bahawa menyusui dapat menurunkan risiko tekanan darah tinggi, diabetes, kolesterol tinggi dan penyakit kardiovaskular (jantung) setelah monopause. Dr. Eleanor Bimla Schwarz dari Universiti Pittsburg mengatakan bahwa manfaat dari menyusui terhadap risiko kardiovaskular adalah bergantung kepada kekerapan menyusui. Semakin panjang menyusui, semakin baik manfaatnya.


Wanita dengan riwayat hidup menyusui lebih dari 12 bulan cenderung lebih jarang terkena penyakit tekanan darah tinggi,diabetes, kolestrol tinggi dan penyakit jantung berbanding dengan wanita yang tidak pernah menyusui. Schwarz juga menyatakan bahwa menyusui boleh mengurangkan lemak ditubuh. Oleh kerana itu risiko terkena penyakit jantung pun semakin rendah.
Ibu-ibu janganlah bimbang untuk menyusui bayi anda kerana banyak manfaatnya untuk diri anda juga......


SELAMAT HARI IBU.


Enjoy.







Related Articles :


Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Facebook

0 comments:

Post a Comment

VIDEO

ENTER-TAB1-CONTENT-HERE

RECENT POSTS

ENTER-TAB2-CONTENT-HERE

POPULAR POSTS

ENTER-TAB3-CONTENT-HERE
 

PAWANG MODEN Copyright © 2010 LKart Theme is Designed by Lasantha