15 May 2011

DHA Dan Pembangunan Otak Bayi


Asid lemak Omega 3 yang dikenali sebagai DHA (asid docohexaenoic) adalah salah satu bahan yang  sangat penting untuk perkembangan otak bayi yang optimum. Ramai doktor yang mengesyorkannya untuk bayi, ibu yang hamil dan ibu yang menyusukan bayi untuk mengambil DHA yang mencukupi samada melalui sumber ikan atau melalui Omega 3 suplimen minyak ikan.



Jika kita melihat pada label susu formula untuk bayi pada hari ini,anda akan melihat bahawa hampir semuanya mengamdungi DHA. Hal ini terjadi kerana beberapa kajian menunjukkan kaitan antara DHA dan pembangunan otak bayi. Jadi anda sebagai ibubapa harus mengetahui perkara ini.


Apakah itu DHA?


Ianya adalah asid lemak Omega 3 yang penting. Otak terdiri daripada 60% lemak menurut beratnya. DHA dan asid lemak Omega 3 yang lain adalah "lemak baik". Lemak baik ini adalah penting untuk perkembanghan otak yang baik tetapi tubuh tidak dapat menghasilkannya secara semulajadi.Ini bermakna kita harus mengambilnya dalam makanan kita seharian.


Banyak kajian menunjukkan bahawa ada hubungan positif antara DHA dan fungsi kognitif  sihat dan perkembangan otak secara keseluruhan.


Di dalam kes bayi yang berada dalam rahim, perkembangan otak paling cepat selama trismeter terakhir kehamilan. Dan perkembangan otak yang pesat akan berlaku sepanjang 2 tahun selepas bayi dilahirkan. Selama itu perkembangan neurologi akan dibantu oleh pemakanan yang sihat, khususnya minyak Omega 3.


Pembesaran bayi memerlukan DHA untuk pertumbuhan yang tepat daripada sel neuron dan sel otak yang lain. Kajian juga menunjukkan DHA yang cukup membantu meningkatkan sistem saraf yang sihat, serta fungsi kognitif dan visual sihat.


DHA dan ASI (air susu ibu)


ASI meningkatkan pertumbuhan otak bayi kerana ia mengandungi peringkat tinggi DHA. DHA adalah alasan utama mengapa ibu digalakan menyusui sendiri bayi mereka untuk meningkatkan kecerdasan bayi mereka. Tentu saja ibu yang sedang menyusui bayi harus memakan makanan yang sihat dan makanan yang kaya dengan Omega 3. Tingkat DHA dalam ASI berbeza-beza bergantung kepada diet ibu.


DHA untuk ibu hamil


Hal ini penting bagi ibu hamil dan menyusui untuk mengambil asid Omega 3 dalam jumlah yang betul. Telah terbukti jika ibu meningkatkan pengambilan ikan dapat membantu meningkatkan perkembangan kognitif yang sihat bersama-sama dengan menyusui.


Mengambil asid lemak Omega 3 dalam jumlah yang lebih tinggi juga berpotensi untuk membantu menghindarkan depresi postpartum yang disebabkan tahap rendah Omega 3 di dalam darah. Kerana bayi anda banyak "menarik" keluar DHA dari ibu maka ibu perlu mengambil makanan yang kaya dengan asid Omega 3 untuk kebaikan ibu juga.


Memandangkan ada hubungan antara DHA dan perkembangan otak bayi apakah ini bererti kekurangan DHA akan mengganggu pertumbuhan otak bayi?


Dalam beberapa kes jawapannya ya. Jadi begitu penting untuk ibu dan bayi untuk mendapatkan  asid lemak Omega 3 dan DHA dari makanan mereka. Sementara bayi yang baru lahir boleh mendapatkan DHA dari susu formula, ibu hamil dan menyusui boleh mendapatkan dari makanan atau mengambil suplemen minyak Omega 3.


Statmen ini bukanlah nasihat perubatan atau bertujuan untuk mengdiagnosis, merawat, menyembuhkan, mengurang atau mencegah penyakit.





Related Articles :


Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Facebook

1 comments:

Post a Comment

VIDEO

ENTER-TAB1-CONTENT-HERE

RECENT POSTS

ENTER-TAB2-CONTENT-HERE

POPULAR POSTS

ENTER-TAB3-CONTENT-HERE
 

PAWANG MODEN Copyright © 2010 LKart Theme is Designed by Lasantha