28 April 2011

PENUAAN TIDAK SAMA DENGAN TUA


Penuaan adalah sebahagian dari kehidupan. Tidak ada yang boleh kita lakukan tentang fakta bahawa setiap tahun kita akan menjadi semakin tua. TUA- jika dilihat dari sisi lain adalah sebenarnya dalam kawalan kita. Lihat disini, seperti mereka yang semakin 'tua', sebenarnya kita kehilangan minat untuk menjaga diri kita sendiri. Oleh itu timbul kekurangan tenaga yang serius yang mengarah keinginan kecil untuk aktif.

Ada kesedaran datang dalam hidup anda apabila anda menyedari bahawa mendaki tangga, berjalan ke peti surat, atau bahkan mendapatkan segelas susu amat melelahkan dan membuat anda kehabisan nafas. Ini adalah tanda bahawa anda harus merubah rutin hidup anda daripada daripada membiarkannya saja tenaga anda semakin menurun. Lihat, ini penurunan tenaga yang tidak ada hubungannya dengan fakta bahawa anda sudah tua setiap tahun. Sebaliknya ia mempunyai kaitan dengan pilihan gaya hidup yang anda telah buat seopanjang hidup anda.

Dengan pengetahuan, anda harus dapat mengubah gaya hidup anda, mulakan sekarang dan jangan menyalahkan proses penuaan. Ada dua pilihan gaya hidup utama yang mempengaruhi hidup anda, 1)diet dan 2) latihan. Sekarang kalau kita memperkatakan tentang latihan, bukan seberapa cepat atau jauh anda dapat berjalan tetapi tentang seberapa banyak otot anda yang bergerak. Otot mencipta suatu hormon yang membawa banyak kesan positif bagi anda dan tubuh anda.

Sebagai permulaan, semakin banyak otot yang anda gunakan semakin banyak tenaga yang anda akan dapat. Kedua, otot membakar lemak secara semulajadi. Bahkan jika anda tidak dapat melihat lemak terbina, sebenarnya semua manusia memiliki lemak. Ada terdapat lemak jahat yang akan terbentuk didalam badan anda dan akan menjadi pembunuh. Namun jika anda membina dan mengekalkan tahap otot yang sihat anda dapat memeranginya sebelum anda kalah kepadanya.

Ini apa yang perlu anda lakukan dalam hidup anda. Anda perlu terlibat dalam latihan kekuatan minima 2-3 kali seminggu minimum 20-30 minit untuk setiap sesi. Anda perlu mencabar dan menggalakan otot anda selama tempoh ini. Anda perlu membuat diri anda berpeluh dan otot anda mulai terasa sakit, ini tanda anda betul-betul mencabar otot anda. Inilah yang diperlukan untuk membina otot yang sihat.

Anda perlu makan makanan yang penuh dengan khasiat seperti buahan, sayuran,daging produk susu rendah lemak dan kacang-kacangan juga bijian. Ini adalah masa untuk melupakan semua makanan yang diproses, makanan restoren dan gula yang tidak semulajadi. Jika anda sanggup berkorban untuk membuat perubahan ini, anda bukan hanya dapat megelakkan penyakit malah anda akan berasa muda berbanding dengan usia anda. Inilah saatnya anda sepatutnya mengambil berat tentang diri anda sendiri.

Related Articles :


Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Facebook

0 comments:

Post a Comment

VIDEO

ENTER-TAB1-CONTENT-HERE

RECENT POSTS

ENTER-TAB2-CONTENT-HERE

POPULAR POSTS

ENTER-TAB3-CONTENT-HERE
 

PAWANG MODEN Copyright © 2010 LKart Theme is Designed by Lasantha