19 April 2011

Senaman- mengapa harus anda bersusah-payah melakukannya?


Senaman dianggap sesuatu yang membosankan bagi kebanyakkan orang. Sebaliknya bagi yang rajin bersenam pula akan mengatakan yang orang yang tidak bersenam itu adalah malas atau terlalu sibuk dengan gaya hidup moden. Sesetengah orang terlalu sibuk dengan jadual seharian sehingga tidak dapat meluangkan sikit masa pun untuk bersenam. Benar, senaman hanya akan dianggap seronok bagi mereka yang sukakan perkara sebegitu. Banyak orang menganggap senaman sesuatu yang sia-sia.

Bagaimanapun sikap ini adalah tidak baik untuk kesihatan anda. Anda mungkin ada pendapatan yang tinggi yang meragut semua masa jaga anda dan mungkin anda fikir anda boleh mengumpulkan kekayaan anda dan bila anda capai umur 40an anda boleh hentikan semuanya dan rehat. Bunyinya amat menarik sekali tapi sedarkah anda apa yang dirancang selalunya tidak seperti yang diharapkan. Bila umur anda telah mencecah 40an anda mungkin tidak berada dalam keadaan kesihatan yang baik dan tidak dapat berehat sepenuhnya. Perkara yang mudah seperti berjoging atau aerobik 30 minit setiap hari akan dapat membantu anda menghadapi usia emas dengan jantung yang sihat dan bentuk badan yang menarik.
Saya tahu ramai yang tertarik dengan kekayaan, tapi kekayaan tidak dapat membeli harga keremajaan anda. Jika kesibukan anda menyebabkan anda mengalami tekanan darah tinggi dan kadar kolestrol yang tinggi, duit pun tak dapat nak selesaikan masalah ini.  Tapi dengan hanya melakukan sedikit senaman setiap hari akan menjadikan hidup anda berbeza setiap hari. Ini akan juga mengelakkan anda dari mendapat "spare tyre" dikeliling pinggang anda. Anda tidak akan kelihatan lembik dan menggeleber.
Jadi ia mungkin akan memboringkan dan menjadikan anda penat, tapi ia akan memjadikan badan anda sentiasa "shape" dan juga akan mengekalkan stamina anda. Jadi cuba lapangkan sedikit masa setiap hari dan mulakan senaman sekarang dan hari-hari seterusnya.

Related Articles :


Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Facebook

0 comments:

Post a Comment

VIDEO

ENTER-TAB1-CONTENT-HERE

RECENT POSTS

ENTER-TAB2-CONTENT-HERE

POPULAR POSTS

ENTER-TAB3-CONTENT-HERE
 

PAWANG MODEN Copyright © 2010 LKart Theme is Designed by Lasantha