24 April 2013

Tengok Kaki La....Part 4


Kulit kering, berkelupas



Apa maknanya: Walaupun muka atau tangan anda cenderung untuk menjadi kering, ia berkemungkinan keadaan kulit pada kaki anda juga begitu. Anda tidak perlu menjadi seorang atlet untuk mendapat kaki makan air, jangkitan kulat yang biasanya bermula sebagai kulit kering, gatal yang kemudiannya berkembang kepada keradangan dan lepuh. Apabila lepuh pecah, jangkitan merebak.

Lebih banyak petunjuk: Biasanya ianya muncul di antara jari kaki pertama. Ia boleh merebak ke tapak kaki dan juga untuk bahagian-bahagian badan yang lain (seperti ketiak atau pangkal paha), biasanya disebabkan oleh menggaru.

Apa yang perlu dilakukan: Kes-kes ringan boleh dirawat dengan membersihkan kaki dengan kerap dan pengeringan dengan teliti. Kemudian menjaga kaki kering, termasuk menggunakan serbuk kaki dalam kasut dan stoking. Jika tiada peningkatan dalam dua minggu atau menjadi lebih teruk, doktor boleh memberikan ubat antikulat topikal atau sapuan.

Kaki Yang Benar-benar Sakit Bila Berjalan


Apakah maksudnya: Keretakan tekanan didiagnos adalah penyebab biasa sakit kaki. Ketidakselesaan boleh dirasai sepanjang sisi kaki, di tapak kaki, atau "di seluruh." Keretakan ini - ianya sering berlaku berulang kali - mungkin disebabkan oleh satu lagi masalah asas, osteopenia (penurunan kepadatan tulang yang optimum, terutamanya di kalangan wanita berusia melebihi 50 tahun) atau disebabkan oleh pemakanan tidak seimbang, termasuk kekurangan vitamin D, masalah menyerap kalsium, atau anoreksia.

Lebih banyak petunjuk: Selalunya anda masih boleh berjalan di atas tulang yang patah.

Apa yang perlu dilakukan: Jumpa doktor untuk apa juga kesakitan. Sebagai contoh, jika anda telah berjalan di seluruh Eropah selama tiga minggu dalam kasut buruk, tidak hairanlah kaki anda boleh menjadi sakit. Tetapi seorang wanita yang tidak aktif berumur 55 tahun dengan kaki sakit mungkin memerlukan peperiksaan kepadatan tulang. X-ray juga boleh mendedahkan mungkin isu-isu pemakanan yang memerlukan rujukan kepada pakar pemakanan.


Related Articles :


Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Facebook

1 comments:

Sariminsarno-sarimin.blogspot.my said...

Saya dan keluarga memulangkan kepunyaan kamu(pawang moden blog)yang ada pada kami

Post a Comment

VIDEO

ENTER-TAB1-CONTENT-HERE

RECENT POSTS

ENTER-TAB2-CONTENT-HERE

POPULAR POSTS

ENTER-TAB3-CONTENT-HERE
 

PAWANG MODEN Copyright © 2010 LKart Theme is Designed by Lasantha