23 April 2013

Tengok Kaki La.....Part 3


Kebas Di Kedua-dua Kaki


Apa maksudnya: Tidak dapat "rasa" kaki anda atau mempunyai anda rasa seperti ada pin dan jarum adalah tanda neuropati periferal, atau kerosakan kepada sistem saraf periferal. Itulah cara badan menghantar maklumat dari otak dan saraf tunjang ke seluruh badan. Neuropati periferal banyak penyebabnya, tetapi dua sebab yang utama adalah kencing manis dan penyalahgunaan alkohol (semasa atau yang lalu). Kemoterapi adalah satu lagi puncanya.

Lebih banyak petunjuk: Rasa semut-semut atau terbakar juga boleh muncul di tangan dan secara beransur-ansur boleh merebak sehingga lengan dan kaki.

Apa yang perlu dilakukan: Jumpa doktor untuk cuba tentukan punca (terutamanya jika ianya tiada kaitan dengan ketagihan alkohol). Tiada ubat untuk neuropati periferal, tetapi ubat-ubatan dari pil penahan sakit untuk antidepresan boleh merawat gejala.

Sakit Pada Sendi Jari Kaki


Apakah maksudnya: Rheumatoid arthritis (RA), penyakit sendi degeneratif, sering pertama kali dirasai di sendi lebih kecil, seperti jari kaki dan tulang sendi jari di tangan.

Lebih banyak petunjuk: Bengkak dan ketegangan biasanya mengiringi sakit. Kesakitan ini cenderung untuk menjadi simetri, contohnya, ia berlaku pada masa yang sama dalam kedua-dua jari kaki besar atau di kedua-dua jari telunjuk. RA terjadi lebih tiba-tiba dan serangan boleh datang dan pergi. Wanita adalah hampir empat kali ganda lebih terjejas berbanding lelaki.

Apa yang perlu dilakukan: Untuk RA, terdapat banyak ubat-ubatan dan terapi yang boleh mengurangkan kesakitan dan mengekalkan fungsi, walaupun diagnosis awal adalah penting untuk mengelakkan kecacatan kekal. (pada kaki, jari kaki boleh hanyut ke tepi.)

Kuku Bertompok


Apakah maksudnya: Kebanyakkan orang yang mengalami psoriasis, penyakit kulit yang juga muncul dalam kuku kerana banyak lubang-lubang kecil, yang dalam atau cetek. Lebih daripada tiga perempat daripada mereka yang mempunyai artritis psoriatik, gangguan berkaitan yang menjejaskan sendi serta kulit, juga bopeng, kuku bertompok.

Lebih banyak petunjuk: Kuku (jari serta kaki) juga akan menebal. Ia mungkin kuning-coklat atau mempunyai tompok berwarna salmon. Kulit yang berdekatan kuku juga berkemungkinan menjadi kering, merah dan radang.

Apa yang perlu dilakukan: Pelbagai ubat-ubatan boleh merawat kedua-dua psoriasis dan artritis psoriatik dan boleh memulihkan permukaan kuku dalam banyak kes, terutamanya jika rawatan pada peringkat awal.


Related Articles :


Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Facebook

0 comments:

Post a Comment

VIDEO

ENTER-TAB1-CONTENT-HERE

RECENT POSTS

ENTER-TAB2-CONTENT-HERE

POPULAR POSTS

ENTER-TAB3-CONTENT-HERE
 

PAWANG MODEN Copyright © 2010 LKart Theme is Designed by Lasantha