04 September 2012

4 Trik Mudah untuk Mengurangkan Makan.



4 Trik Mudah untuk Mengurangkan Makan.

Meletakkan buah-buahan dan sayur-sayuran dalam jangkauan tangan membuatkan anda lebih cenderung untuk memakannya, kata satu kajian baru yang disiarkan dalam jurnal Environment and Behavior. Penyelidik meninggalkan 96 orang pelajar bersendirian dalam sebuah bilik selama 10 minit dengan sama ada mangkuk yang lut sinar atau mangkuk legap hirisan epal dan lobak merah dipotong.

Keputusan: lebih dekat mangkuk kepada pelajar, lebih banyak makanan yang mereka makan. Dan apa yang lebih menarik, mangkuk lut sinar yang dalam jangkauan tangan memberi inspirasi kepada subjek untuk makan lebih epal. (Yang merupakan buahan yang tidak disukai bagi subjek, memandangkan epal dan lobak merah adalah bahagian penting Diet Kesihatan Lelaki.)

Ini teori yang sama telah diuji berkali-kali dengan gula-gula dengan keputusan yang sama. Penjelasan adalah mudah. Jika makanan adalah cukup dekat, anda akan makan, kata peneraju penulis kajian Gregory J. Privitera, Ph.D., penolong profesor psikologi di Saint Bonaventure University.

Tetapi kenapa epal mengatasi lobak? Ia semua berkisar pada rayuan visual mereka.

"Makanan yang mempunyai gula di dalamnya, atau rasa manis, boleh merangsang wilayah ganjaran dalam otak," kata Privitera. "Dan kerana kita tahu epal mempunyai kemanisan itu, melihat ianya dalam mangkuk membuatkan orang lebih terdorong untuk makan epal."

Pastikan ia Selaras

Suasana kontra yang rendah seperti pinggan putih diatas alas meja putih boleh mengurangkan kemungkinan memenuhkan pinggan anda dengan makanan, kata satu kajian yang diterbitkan dalam Journal of Consumer Research. Pinggan putih pada alas meja putih berfungsi sebagai petunjuk visual yang lebih kukuh, membuat orang lebih sedar jumlah makanan yang mereka ambil.

Menaik taraf barangan kaca anda

Minum dari gelas yang pendek dan lebar boleh menyebabkan mata anda tertarik dan anda akan lebih banyak minum, kata satu kajian yang diterbitkan dalam Journal of Consumer Research. Sebaliknya ilih gelas yang tinggi dan langsing.

Pinggan Anda

Satu lagi cara untuk membuat makanan yang sihat kelihatan lebih menarik, hidangkan ianya di atas pinggan putih. Apabila penyelidik Sepanyol menghidangkan mousse strawberi kepada peserta kajian pada kedua-dua pinggan hitam dan putih, subjek mendapati pencuci mulut bersalut putih menjadi manis, lebih menyeronokkan, dan lebih sengit. Mengapa? Putih menjadikan warna makanan lebih baik, yang menjadikan ia kelihatan lebih menarik.

Related Articles :


Stumble
Delicious
Technorati
Twitter
Facebook

0 comments:

Post a Comment

VIDEO

ENTER-TAB1-CONTENT-HERE

RECENT POSTS

ENTER-TAB2-CONTENT-HERE

POPULAR POSTS

ENTER-TAB3-CONTENT-HERE
 

PAWANG MODEN Copyright © 2010 LKart Theme is Designed by Lasantha